~Titti~ Ena bebisen har kolik :(

4kommentarer

Den senaste tiden har präglats av mycket skrik från ena bebisen och det är nu tydligt att det är kolik det handlar om. Jag har in i det sista hoppats på att vi har en temperamentsfull bebis eller att det "bara" är vanligt magknip som jag försökt råda bot på genom min kosthållning.
"Det kan vara svårt att avgöra om barnets skrik är vanligt spädbarnsskrik eller om barnet har kolik och är otröstligt. En vanlig beskrivning av kolik är att ett spädbarn som i övrigt är friskt skriker intensivt i minst tre timmar i sträck per dygn mer än tre dagar i veckan. Skrikperioderna kommer oftast i ett tydligt dygnsmönster, vanligtvis under senare delen av dagen och kvällen."
. Det råder inga tvivel om att det är kolik h*n har fått och inget annat
 
Nedan har jag klippt och klistrat info om Spädbarnskolik som jag hittat på 1177:s webbsida:
 

Allmänt

När spädbarn skriker intensivt, starkt och otröstligt flera timmar i sträck, och det återkommer regelbundet vid en viss tid på dygnet, brukar det kallas spädbarnskolik eller tremånaderskolik..

Man kan känna sig hjälplös och bli väldigt trött när man har ett barn som skriker mycket, därför är det bra om man kan få stöd och avlastning av släkt eller vänner.

 

Symtom

Förutom att barnet skriker mycket, och ofta blir rött av ansträngning, kan det också verka som att barnet har ont i magen. Det är vanligast att barnet skriker på eftermiddagar och kvällar, ofta i perioder som upprepas i ett tydligt mönster.

 

Behandling

Det finns inte en metod som hjälper alla barn med spädbarnskolik, men flera olika metoder kan hjälpa en del barn. Det kan till exempel handla om att ge barnet mera lugn och ro, ge barnet en särskild magmassage och eventuellt utesluta komjölk i kosten

Det finns även olika läkemedel att ta till vid behov. Utöver det kan det för stunden hjälpa att bära barnet över axeln/upprätt så att barnet lättare kan rapa

 

 Nu famlar jag lite i vad jag ska och kan göra, men har fått lite rådgivning från Bvc sedan ett tag tillbaka, med uppföljning om en vecka. Det jag har gjort är att se över min egen kost, att undvika gasbildande mat och dryck. Jag försöker se till att h*n ligger bra till vid amningen för att minska risken för att h*n får i sig luft och så ser jag till att ta paus för att rapa (men det är ju lättare sagt än gjort när bebis vill äta och när det inte kommer några rapar?). Sedan några veckor tillbaka får bebis Sempers magdroppar en gång/dag, men eftersom jag inte märker någon förbättring med dem ska vi nu byta till Miniform med droppar inför varje mål.

 

"Det finns stora kulturella skillnader i hur vanligt kolik är. Spädbarnskolik finns nästan bara i industrialiserade länder. Det är inte klarlagt vad det beror på, men i kulturer där barnet bärs tätt intill kroppen är kolik ovanligt. Det finns teorier om att den regelbundna kroppskontakten skulle kunna vara en orsak."

Nu har vi köpt en bärsjal, och så snart jag kommer underfund med hur den ska snurras runt mig och barnet ska jag börja använda den och hoppas att det kan hjälpa.

 

Bvc rådde mig att göra en förändring i taget, dels för att det kan ta några veckor innan det ger effekt och även för att vi ska veta vad som har eller inte har gett effekt. Jag var beredd på att sluta med komjölk men eftersom det är en ganska stor uppoffring och lite trixigt tyckte de att jag skulle vänta tills vi vet om det nya läkemedlet hjälper.

Så just nu går jag varje kväll/natt (med start på sen eftermiddag) med en skrikande/gråtande bebis på axeln och det gör så ont i mig att se att den lill* har ont och krumbuktar sig. Och i och med att det är tvillingar så blir det ju att man jämför med syskonet - och h*n är ju nöjd mest hela tiden, skriker bara när h*n är hungrig annars väldigt tillfreds med livet - så borde de ju båda få ha det!

Det är bara att hoppas att det snart går över...

~Titti

1177, bebis, behandling, bvc, bärsjal, dygnsmönster, kolik, komjölk, kost, kosthållning, magdroppar, magknip, rapa, råd, rådgivning, skrik, skrikperioder, spädbarnskolik, spädbarnsskrik, symptom, tvilling, tvillingar,

4 kommentarer

Frida

23 Sep 2014 12:18

Hej, hade också ett spädbarn med kolik och orkar du så börja med magmassage! Gjorde detta under några minuter i samband med att jag bytte blöja. Fick tipps ifrån BVC så de kan kanske hjälpa dig mer och så finns det även bra filmer på YOUTUBE, spädbarnsmassage.

Svar: Tack för tipset har inte ens tänkt på att kolla det på youtube! Jag har faktiskt anmält mig till babymassage på BVC och hoppas det ska hjälpa :) ~Titti
~Titti & Leif -

Ann

23 Sep 2014 14:23

Ok vad jobbigt!! Hoppas verkligen att det går över snart. Är lyckligt ovetande om hur jobbigt det är...
Kram

Svar: Det värsta är att se sitt barn vrida sig i smärta och det finns inget man kan göra :( Då gråter mamma också!!
Kram Titti
~Titti & Leif -

Cicci

26 Sep 2014 04:33

Hej Titti! Stackars liten :( En vän till mig har en son med kolik och de m har fått akupunktur via Bvc och det har hjälpt otroligt mycket, han är efter 6 behandlingar plötsligt en lugn och harmonisk liten bebis. Har även en annan väninna som också provat detta med gott resultat så det verkar fungera bra. Fråga om det på Bvc. Kram Cicci Öberg

Svar: Tack för tipset det ska jag definitivt kolla upp! Det är obeskrivligt hemskt att se sin son vrida sig i smärtor och inget kunna göra - då gråter mamma också :( Så detta tipset uppskattas! Kram Titti
~Titti & Leif -

Cicci

27 Sep 2014 21:58

Pratade med ytterligare en mamma med en som som har kolik idag och tydligen får en del barn ont av D dropparna. Det ska tydligen finnas D droppar som är vattenbaserade och därmed skonsammare mot magen för dem små. Hoppas det ordnar sig, förstår om det är jobbigt :( man blir så ledsen när man ser att dem mår dåligt :( kram

Svar: Tack för att du berättar! :) Ja vi vill det bästa för våra små eller hur? 💞 Kram
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej