~Titti~ Donera bröstmjölk Rädda liv

0kommentarer

Barn som föds förtidigt eller som är sjuka vid födseln är beroende av bröstmjölk eftersom att det inte finns någon lämplig ersättning till så små barn. För den egna mamman kan det dröja innan mjölkproduktionen kommer igång och barnen är därför i behov av bröstmjölk från andra nyblivna mammor
 
Vem kan bli donator?
För att bli bröstmjölksdonator får ditt barn inte vara äldre än tre månader och du behöver genomgå en mindre hälsokontroll. Du måste också vara rök- och alkoholfri och inte äta några mediciner.
 
 Hur går det till?
Efter godkänd hälsoundersökning får du låna med en elektrisk pump. Den utpumpade mjölken ska sedan stå kallt i kylskåp och därefter frysas ner.
 
Jag bestämde mig tidigt för att jag ville donera bröstmjölk om jag kunde. Kan jag hjälpa så vill jag! Jag vet att det lika gärna hade kunnat vara våra barn som hamnade på Neo (Neontalen, avdelningen för förtidigt födda barn)och behövde bröstmjölk och då hade vi behövt förlita oss på att det fanns nyblivna mammor som ville donera. Att ha barn som behöver vara på Neo och samtidigt som nyförlöst/nybliven mamma behöva kämpa och ha pressen på att försöka producera mjölk måste vara fruktansvärt jobbigt (och många gånger rent fysiskt omöjligt!)!
 
När jag låg på BB pratade jag med personalen på Neo om att jag ville donera, de berättade hur det skulle gå till och jag kunde ta de prover som behövdes på direkten. Jag fick dock skjuta lite på starten eftersom jag gick på flera antibiotikum, men när jag slutat med dem kunde jag börja spara. Så varje dag efter att jag har ammat barnen pumpar jag mjölk (20-25 minuter, 6-8 ggr per dygn) som jag fryser in och ca en gång i veckan åker Leif till sjukhuset och lämnar den frysta mjölken och får då med sig nya burkar att förvara mjölken i. Beroende på hur mycket mjölk man donerar kan man lämna mjölken på sin Vårdcentral så tar labbilen med sig den till sjukhuset. Jag har turen att kunna ge mycket mjölk och då enades vi om att det var lättare om vi lämnade burkarna själva direkt till avdelningen.
 
Vad som händer sedan vet jag inte exakt, men mjölken pastöriseras och så tar man bakterieprove eller nåt tror jag innan dess att barnen får den.
 
Den ekonomiska ersättningen för donerad mjölk är 150 kr/liter, som allt ideellt arbete gör man det inte för betalningen.
 
Sprid gärna informationen om att man kan donera bröstmjölk (kontakta det lokala sjuhuset).
 
          
 
~Titti
SkaS Skövde, bröstmjölk, donera bröstmjölk, kss, sjukhuset, sjukhuset i skövde,

Kommentera

Publiceras ej