~Titti~ Föräldrautbildning

0kommentarer

Jag ar ju helt glömt bort att skriva om föräldrautbildningen vi var på i onsdags!
Från början fick vi höra att vi inte skulle erbjudas någon föräldrautbildning eftersom de
lagt dem på paus, "det föds så många barn i Skövde nu så vi har inte resurser nog
för att hålla dem
". Sedan fick vi ett brev med inbjudan om att vara med i
en pilot för utbildningen de ska starta i höst. Självklart tackade vi ja!
 
Vad som gör den till en "pilot" vet jag inte, de sa inget om det, men något i upplägget lär ju vara förändrat..? Kanske är förändringen att gruppen nu var dubbelt så stor (deltagarna dubbelt så många) mot vad den brukar jag vet inte?
 
Inledningsvis delades vi in i fyra mindre grupper för lite prat och sedan åter i storgrupp för presentation. Fika i "halvlek" och sedan fick vi se en film innan det var slut för denna gång. Så denna första gång var en mjukstart som mest tog upp vilka förväntningar vi har och att lära känna varandra lite grann. Till nästa gång fick vi hemläxa, vi ska läsa ett kapitel i en bok m m.
 
Jag kommer vänta med att berätta vad jag tycker om utbildningen till dess vi har gott alla gånger. Men det jag främst ser fram emot med denna utbildning, är det sociala, att träffa andra gravida/blivande föräldrar.
 
Vi var de enda som väntade tvillingar och jag la fram som önskemål att de ska ta hänsyn till det under utbildningen, och inte enbart utgå ifrån enlingsgraviditet. Jag hoppas att de säger den där extra kommentarer "och vid tvillingar gäller detta...". För om det är något jag saknar rätt igenom vid alla barnmorskebesök, undersökningar, information etc. så är det att mallen hela tiden är enlingsgraviditet, det som gäller vid tvillinggraviditet nämner man sällan. Nu läser jag på mycket själv, men jag kan ju inte veta vad jag missar? Jag vet ju inte vad jag inte vet, om ni förstår vad jag menar? Återstår att se om mitt önskemål införlivas...
 
~Titti
blivande föräldrar, enlingsgraviditet, föräldrautbildning, gravid, gravid med tvillingar, gravida, tvillingar, tvillinggraviditet, vänta tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej