~Titti~ Våtvästträning

0kommentarer

Ni som har följt bloggen ett tag vet att jag har haft problem med ryggen. Fast på senare tid, efter idog träning med sjukgymnast och på gymmet, har det varit på bättringsvägen. En stundande tvillinggraviditet är dock en stor påfrestning på kroppen och i synnerhet belastning på ryggen. Det är heller inte så lätt att träna för att bibehålla muskulaturen och inte belasta kroppen ju längre graviditeten fortskrider. Vanligt simning är t.ex. inte bra vid graviditet (kan fungera för en del dock), då bröstsim innebär stor belastning i svanken och bentagen vid bröst och ryggsim kan förvärra foglossning. Om man kan simma crawl är det däremot bra motionsform som gravid!

Så som förebyggande träning och för att upprätthålla nuvarande status så gott det går har jag fått möjligheten att träna "Våtvästträning". Så varje torsdag tar jag mig till rehabbadet på Arenan i Skövde. tar på mig en stor väst och går i bassängen - för att aldrig nudda botten då västen bär mig i vattnet.

Jag googlade fram en beskrivning av Våtvästträning:

"Djupvattenträning med väst introducerades på 1980-talet och har fått stor användning för idrottsträning, motion och rehabilitering och även som hjälpmedel inom habiliteringen. Med vattnet som motstånd och utan bottenkontakt, kan träningen genomföras mycket funktionellt och effektivt utan påfrestning på skelett, leder och känsliga mjukdelar. Vattnets massage är ytterligare en positiv faktor för kroppen.

Våtvästen ger total viktlöshet och är konstruerad så att kroppens normala tyngdpunkt bibehålls i vattnet. Det ger naturlig balans och stabilitet för funktionell träning.

Västens passform och flytkraft har betydelse för komforten i träningen. Den skall sitta bekvämt åtsittande. Flytkraften skall räcka för att stå som ”ett flöte” med vattenytan i axelhöjd.

Våtvästen är en speciellt konstruerad våtväst för löpning, träning och rehabilitering i vatten utan att bottna (djupvattenträning). Västen skall sitta bekvämt åtsittande och helt bära kroppens vikt."

 

Vattnet är varmt och skönt, det är musik i bakgrunden och alla deltagare har sitt eget träningsprogram som vi följer, och till vår hjälp finns det sjukgymnaster på plats. Till en början kändes det lite löjligt att utföra övningarna, det kändes som om det gick lite för lätt. Men efter en stund kändes det ordentligt, för att inte prata om efter ett par timmar efter - oj vad trött man blir och jösses vad det tar i musklerna - på precis rätt ställe! Första gången när core-musklerna (magmusklerna) jobbade ordentligt var det en lite otäck känsla, då musklerna slöt sig runt bebisarna och då kändes det som om jag hade en stor klump i magen. Ja, alltså en känsla jag aldrig känt förut. Nu undrar jag om det blir lite som massage för dem där inne - som ligger i sitt eget varma bad och "kluckar"? Kanske lite som en vågmaskin? ;)

~Titti

Arena Skövde, djupvattenträning, förebyggande träning, gravid, gravid med tvillingar, graviditet, rehab, rehabbad, rehabilitering, rehabträning, simning, träning, träning vid graviditet, tvillinggraviditet, vänta tvillingar, våtvästträning,

Kommentera

Publiceras ej