-Leif- Ögonen lyste av längtan till demokrati!

0kommentarer

Samtidigt som partierna i Sverige laddar inför de stundande valen så skakas Världen och Europa av vad som sker i Ukraina och på Krim. I november 2004 så inleddes den oranga revolutionen i Ukraina, en revolution för demokrati och närmande till Europa, ledd av unga människor. Sedan dess har demokratiutvecklingen gått ömsom framåt och bakåt i Ukraina. Varje steg för ökad demokrati och närmande till EU har kritiserats av Ryssland. De sista veckornas dramatiska händelseutveckling på Krim och dagens folkomröstning på Krim är oroande, med ett upprustat ryskt försvar och en stark militär så har de sista veckornas ryska retorik och handlande fört tiden tillbaka till det kalla krigets dagar. Då handlade det i väldigt stor utsträckning om ordkrig och militär upprustning, historien återupprepar sig. I dag har knappt någon född på 1980-talet eller senare något eget minne av det kalla krigets dagar och det delade Europa. Här har vi alla ett ansvar att föra berättelsen vidare om varför Europasamarbetet är så viktigt, för historien får inte återupprepa sig.
I dessa dagar tänker jag ofta på de ungdomar jag mötte efter den oranga revolutionen i Ukraina. Den längtan som lyste i deras ögon av ett nytt Ukraina, som en del av Europa, med frihet och demokrati. Idag har jag inte längre någon kontakt  med någon av de ungdomar i Ukraina som jag då träffade under mina år när jag arbetade för Kooperation Utan Gränser i Östeuropa. Mina tankar går till Ukrainas tappra ungdomar och hoppas att en fredlig lösning ska vara möjlig att uppnå innan det är försent.
 
/Leif
 
Europa, Kalla kriget, Krim, Orange Revolutionen, Ukraina,

Kommentera

Publiceras ej