~Titti~ Mina tankar om vecka 34

0kommentarer

Här reflekterar jag över vecka 34, utifrån vad som står i Gravidkalendern:
 . 

Mamma:

"Att känna sig utmattat är helt normalt. Svårigheter att sova, värk, viktuppgång och oro inför förlossning kan vara bidragande orsaker. Vila så ofta du kan. 

Livmodern tränar sig inför förlossningen och det kan du känna av som förvärkar - en del känner du inte alls, en del är svaga och andra kraftiga. Om du lägger handen på magen kan du känna att den drar ihop sig och blir spänd."

Ja tröttheten är stundvis förlamande, men jag försöker vila ordentligt. Största utmaning till att få den sömn jag behöver beror på att jag sover så dåligt på nätterna, jag tror bebisarna är mest aktiva nattetid och sedan gör den rent ont att vända sig i sängen eller ligga i en och samma ställning för länge. Förvärkar har jag börjat känna av och sammandragningar får jag så fort jag inte befinner mig i liggande läge. Det är riktigt obehagligt när magen blir stenhård som en boll så fort jag tar några steg. Men det är just obehagligt, det smärtar inte, vilket som betyder att det är normalt om än just obehagligt.. 

Partner:

"Har ni pratat om praktiska saker efter förlossningen? Ska barnet försäkras och hur ni vill dela upp föräldraledigheten? Diskutera den typen av frågor redan nu. Det kan också vara en god idé att införskaffa en bilbarnstol inför hemfärden från BB."

Både och, men vi har en hel del beslut kvar att ta tag i.

Mödravården:

"Fortsätt att träffa din barnmorska varannan vecka. "

Jag träffar min barnmorska en gång i veckan och eftersom min ordinarie barnmorska har semester har jag blivit tilldelad en annan bm, hon visade sig vara en riktigt stjärna som jag känner mig mycket trygg med - så jag är väldigt nöjd :)

 ~Titti

gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 34, graviditet, gravidkalender, tvillinggraviditet, vecka 34,

Kommentera

Publiceras ej