~Titti~ Mina tankar om vecka 32

0kommentarer

Här kommer mina reflektioner om vecka 32, utifrån vad det står Gravidkalendern:
 

I magen:

"Rörelserna i magen kommer att vara som starkast den här veckan och de övergår nu mer till att kännas som knuffar eftersom barnet får allt mindre utrymme att röra sig i."

Ja nu känner jag dem ordentligt flera gånger om dagen och jag älskar det!! Ibland känns det verkligen som om vi kommunicerar :) Problemet/det jobbiga i det hela är att jag omöjligtvis kan skilja dem åt, jag vet inte om det är Ettan eller Tvåan jag känner. Det kan göra mig orolig ibland, jag vet att någon har levt om ordentligt flera gånger om dagen - men är det båda jag känt eller bara en? Sådana tankar kan är inte bra att tänka, men också omöjliga att låta bli..

 

Mamma:

"Om du hastigt svullnar och samtidigt ökar snabbt i vikt kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och orsakar högt blodtryck. Om du misstänker att du har drabbats av havandeskapsförgiftning måste du kontakta din barnmorska omgående. Havandeskapsförgiftning kan leda till försämrad tillväxt hos fostret. I sällsynta fall kan det vara livshotande.  

Eftersom kroppen förbereder sig inför förlossningen kan du känna förvärkar.
De påminner om mensvärk
."

Jag löper hög risk att drabbas av havandeskapsförgiftning så de håller noga koll på mig och jag måste också vara observant för symptomen. So far so good :)

Förvärkar/Sammandragningar har jag haft sedan typ vecka 22-23. Inte farligt, men obehagligt.

 

Partner:

"Du och din partner kan tillsammans läsa om förlossningen och olika smärtlindringsmetoder. Det är en trygghet att ha kunskap om vilka alternativ som finns och deras för- respektive nackdelar."

Jag söker information dagligen och plöjer igenom faktaböcker om förlossningen och förbereder mig så gott det går, sedan pratar jag igenom det hela med Leif. Utöver det har jag och Leif gått på två föreläsningar på sjukhuset (Vad händer på förlossningen? och en särskild inbjudan till Tvillingträff), deltagit i utbildning för blivande föräldrar på barnmorskemottagningen, samt anmält privat och genomgått psykoprofylaxkurs och Tvillingutbildning i Göteborg. Så ja, jag får nog säga att vi förberett oss så väl vi kan!

Det komiska i det hela är att min sammanfattning vad det gäller förväntningar på förlossningen är: Allt som jag tror jag vill ha det nu kommer antagligen bli tvärtom. Var beredd på att ingenting blir som du tänkt (men det kan vara positivt)!! ;)

 

Mödravården:

"Fortsätt att besöka din barnmorska varannan vecka."

Jag är inbokad varje vecka, men pga. lite komplikationer har det blivit några extra besök de senaste veckorna. Men allt har ju gått bra :):)

 ~Titti

Annas profylax, SkaS Skövde, Svenska Tvillingklubben, barnmorska, barnmorskemottagning, faktaböcker om förlossning, fosterrörelser, föreläsning, förvärkar, gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 32, graviditet, havandeskapsförgiftning, profylaxkurs, psykoprofylax, sammandragningar, sjukhuset, sjukhuset i skövde, smärtlindring, tvillingföräldrar, tvillinggraviditet, tvillingträff, tvillingutbildning, utbildning, vecka 32, vänta tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej