~Titti~ Mig äger ingen

0kommentarer

Så har jag då äntligen sett filmen Mig äger ingen
Jag har läst boken två gånger, vilket brukar vara ett dåligt drag då filmen sällan lever upp till boken...
 
 
"Mig äger ingen är en gripande men samtidigt varm och humoristisk berättelse om 5-åriga Lisas villkorslösa kärlek till sin alkoholiserade pappa. Det är också en skildring av Sverige på 70-talet och arbetarklassens bleknande ideal. Mamman lämnar familjen och Lisa kämpar för att behålla bilden av hjältepappan. Till slut ställs Lisa inför ett livsavgörande val.
 
Mig äger ingen är fritt baserad på Åsa Linderborgs kritikerrosade, Augustnominerade och flerfaldigt prisbelönt självbiografiska roman med samma namn från 2007.
 
 
Det finns inget negativt att säga om filmen, bra skådisar som överensstämde med bilden jag hade från boken likväl som miljöerna, men filmen är inte lika bra som boken. Det går inte att komma ifrån att jag hade haft bättre behållning av filmen om jag sett den innan jag läste boken och inte tvärt om.
 
Så om du vaken läst eller sett filmen tycker jag att du ska se filmen och sedan komplettera med boken. Har du läst boken kan jag ändå rekommendera dig att se filmen, men var beredd på att inte bli lika gripen som du blev när du läste boken.
 
Betyg: TTT+
 
~Titti
Mig äger ingen, betyg, film, filmrecension, Åsa Limderborg,