~Titti~ Ny dygnsrytm

0kommentarer

Suck vad trött jag är på att sova dåligt :( Det känns så himla onödigt att sova såhär dåligt INNAN bebisarna har kommit, vad är meningen med det liksom?? Jag sover 3-4 timmar per natt, sedan försöker jag skrapa ihop några timmar till utspritt på några tillfällen under dagen. Men det gör ju att man inte har någon energi alls? Jag pratade lite med barnmorskan om det här men hon sa att när jag väl har barnen så kommer amningshormonerna göra att jag somnar om när det funkar på nätterna – jag kommer alltså både få lättare att vakna OCH att somna om! Jaha, vi får väl se hur det blir med det…?
 

Jag tror ändå att jag nog lever den dygnsrytm som jag kommer leva den första tiden med bebisarna. Nu är bebisarna som mes aktiva runt midnatt, då är det ett himla hålligång i magen och det syns verkligen utanpå hur de rör sig – magen kan stå i fyra hörn eller som en sned skidbacke med två bebisar på höger sida och i stort sett tomt på vänster sida, ser väldigt lustigt ut! Fast mindre skönt dock… Dessa gymnastiska sträcka-ut-sig-övningar slår andan ur mig ordentligt så under tiden sitter jag och riktigt små pustar och det är knappt att det går att andas under denna gymnastiktimme! Samtidigt är denna intensiva stund supermysig, då känner jag mig som mest nära dem på hela dygnet, då kommer jag så nära jag kan att känna på dem. Så det är en riktigt mysig stund :)

Efter dygnets största motionspass sover vi för natten ca 01:00-03:45, därefter vaknar jag och om jag måste stiga upp så startar illamåendet som jag förvisso har läkemedel som lindrar men utöver det är det bara att äta som håller det någorlunda i schack – så det brukar bli en tallrik gröt vid 04:00-tiden.

Jag hinner prata med Leif lite på morgonen innan jag sover förmiddag någon gång mellan 08-10. När jag vaknar äter jag frukost nr 2. Följt av lunch ett par timmar senare och sedan brukar jag försöka få till en lur på eftermiddagen. Det är först sen eftermiddag som jag börjar känna mig pigg, då har jag skrapat ihop tillräckligt många timmar sömn på ett dygn..

Så jag tror som sagt att den här dygnsrytmen kommer hålla i sig till jul eller så! :)

Den vakna tiden spenderar jag mest i liggande läge då rekommendationen från läkarna och barnmorskan är att ”vila mig i form”, jag läser mycket och förbereder bebisarnas ankomst ♥

Leif han pysslar mest hela tiden (förutom att han numera ansvarar för all matlagning, handling, städning, tvätt – you name it, krävs det kroppsrörelse är det Leif som gör det!) med renoveringen inomhus, trädgårdsarbete och utomhusmålning. Ja sånt som hör sommaren till :) 

 

Idag är det förresten 30 dagar kvar till BF

ojojoj!!

~Titti

fosterrörelser, gravid, gravid med tvillingar, graviditet, tvillinggraviditet,

Kommentera

Publiceras ej