-Leif- Tid för tankar under väntan

0kommentarer

Nu har det politiska livet i Skövde gått ner på lågvarv även om det finns några utspridda möten även under denna veckan. Det bäst med veckorna efter Almedalen är att det ger tid till reflektion och funderingar i mer eller mindre aktuella frågor. Det är under dessa veckor jag samlar och sorterar mina intryck från året och vad som lyfts av medborgare och andra jag mött. Just tid för reflektion och tid att tänka är något som alltid är bristvara när vardagen rullar på för fullt. 
En fråga som som jag funderar över är hur bygger vi den hållbara staden i Skövde när vi samtidigt kommer att att öka kommunens befolkning stort? Under de kommande veckorna så tänker jag att presentera några av mina tankar kring detta här på bloggen.
Tidigare i veckan så har det i lokalpressen lyfts problemet med cykelstölder, en fråga där jag även kontaktats av flera invånare under året. I den växande staden kommer cykeln att bli ett allt viktigare transportmedel, detta lyfts också i Skövde kommuns trafikplan.  Oftast så tänker vi då på att bygga ut cykelvägnätet och där har mycket gjorts i Skövde, men mycket återstår inte minst när det gäller att skapa säkrare cykelvägar in mot centrum. Med säkra menar jag separerade cykelvägar skilda från andra trafikkanter.
 
Bild från Växjö kommuns hemsida, cykelgarage vid resecentrum i Växjö 
 
Växjö är en av flera kommuner som investerar för framtiden för att göra det mer attraktivt att välja cykeln. Att skapa en trygg och säker förvaring av cykeln är något vi idag saknar i Skövde. Under nästa mandatperiod så behöver cykelfrågorna komma upp högre på den politiska agendan. De kommande åren så planeras det större ombyggnationer i anslutning till Skövde resecentrum. I samband med det så är det viktigt att tänka alla transportslag och jag och Centerpartiet kommer att driva frågan om att ett uppvärmt och säkert cykelgarage byggs i anslutning till resecentrum i samband med övriga investeringar som kommer att göras. En sådan möjlighet får inte missas när ändå så mycket annat ska göras.
I en förlängning så ser jag gärna att det kan bli aktuellt med cykelgarage på fler ställen t.ex i anslutning till Gothia Science Park och Högskolan, det skulle också vara interssant att tänka tanken på cykelgarage för att stärka cykelns roll vid kommande byggnationer på Aspö och Frostaliden som kommer byggas under nästa mandatperiod.
Vill du läsa mer om Växjös cykelgarage kan du klicka här.
Just nu är det mycket väntan och längtan hemma hos oss och det är inte läge att starta några större "nya" projekt hemma denna sommar. I väntan på att tvillingarna ska se dagens ljus så blir det målning och spackling som återstår på delar av övervåningen och så klart mer tankar och reflektioner om Skövdes framtida utveckling.
 
/Leif 
 
 
Cykel, Cykelgarage, Cykelvägar, Hållbar stadsutveckling, Resecentrum, Samhällsplanering, Skövde,

Kommentera

Publiceras ej