-Leif- Spelar skolans huvudmannaskap någon roll?

0kommentarer

Idag presenterade utredaren Leif Lewin sin utredning om skolans kommunalisering. Allt sedan kommunaliseringen av skolan så har det förekommit en diskussion med jämna mellanrum om att återförstatliga skolan. Det finns en övertro hos vissa att gräset är mycket grönare på andra sidan.
 
Inför kommunaliseringen av skolan så var jag inne på min första mandatperiod som fritidsskolpolitiker, först i Vara kommun och sedan i Skövde kommun. Då fanns en stor kritik mot att den statliga skolan inte tog nödvändiga lokala hänsyn för att förbättra studieresultaten, att systemet var stelbent och trögrörligt, att lärarnas löner halkade efter och att lärarna inte kände sig uppskattade av staten som arbetsgivarare. Idag används i stort sett samma argumentation från de som vill återförstatliga skolan som av de som drev på kommunaliseringen.
 
Som personalpolitiskt ansvarigt kommunalråd i SKövde tycker jag till exempel att det lokala lönebildningsansvaret är viktigt, under 2011-2013 har Skövde kommun satsat ca 4,5 miljoner extra per år för att höja pedagogernas löner. Hade detta varit möjligt om skolan varit ett statligt ansvar?
 
Jag tror inte på centralisering och det är en av de främsta orsakerna till varför jag är centerpartist. Min övertygelse är att de som är närmast en verksamhet också är de som är bäst skickade att fatta avgörande beslut om den. Vem vet bäst om en klass, en enskild skola eller en elev behöver ha särskilt stöd? För mig är svaret givet, det är den lokala nivån som bäst vet var resurserna behöver sättas in.  Med detta måste det följa både resurser och ansvar.
Däremot så är det viktigt att såväl den nationella som lokala skolpolitiken ökar fokus på den enskilde elevens möjligheter att klara målen i skolan och ha ett differentierat resursfördelningssystem så varje elev ges optimala förutsättningar i förberedelsen inför vuxenlivet. 
 
Ett ändrat huvudmannaskap skulle vara oerhört kostsamt de resurserna gör mest nytta genom att direkt rikta de till de elever som behöver mest stöd och hjälp.  
 
Sveriges Kommuner och Landsting ser inget självändamål med att kommunerna ska vara huvudmän för skolan. Men det finns många fördelar med en kommunalt styrd skola och sammanfattar sina synpunkter om utredningen:
  • Det är viktigt att skolan styrs av personer som vet hur närsamhället ser ut. Bemanning och resurser kan anpassas efter elevernas behov mycket mer precist än vad staten kan.
  • Föräldrar vill inte byta bort möjligheten att påverka sina barns skola till ett anonymt verk i Stockholm. Det är en fråga om lokal demokrati.
  • Lärarna undervisar inte bättre om staten betalar ut lönerna. Lönerna blir inte högre heller. Dagens statliga skolor betalar inte högre löner. När staten hade ansvaret sjönk lärarnas löner.

Klicka här för att läsa mer om SKLs kommentarer

Centerpartiets skolpolitiske talesperson riksdagsledamoten Ulrika Carlsson från Skövde ger också fortsatt stöd till en kommunal skola. Klicka här för att läsa Ulrika Carlssons kommentarer  

Vill du ta del av utredningen kan du klicka här

/Leif
Centerpartiet, SKL, Skola, Ulrika Carlsson,

Kommentera

Publiceras ej