~Titti~ Mina tankar från vecka 24...

0kommentarer

Nu går jag snart in i ny vecka, här är mina funderingar utifrån vecka 24
och vad som står att läsa i Gravidkalendern: 

Mamma:

"Din fundus, det vill säga toppen av livmodern, har nått över naveln. Du känner fostrets rörelser väl och kanske kan du till och med avgöra när fostret är vaket och när det sover." Ja nu äntligen känner jag bebisarna och det är så härligt!! På kvällarna när jag gått och lagt mig kan de leva om riktigt ordentligt, då ligger jag med mina händer på magen och prata med dem - så nära men ändå utom räckhåll..

"Vissa kvinnor samlar vatten i vävnader och får svullna ben, framför allt på eftermiddagar och kvällar." Jo tjena, det kan jag skriva under på! Det var ett tag sedan jag fick ta av mig vigselringarna då risken annars hade varit att jag inte fått av dem hela...

 

 

"Ungefär två procent av alla gravida kvinnor drabbas av havandeskapsförgiftning. Oftast sker det i slutet av graviditeten, det är ovanligt att man drabbas av det innan vecka 24. De vanligaste symptomen är svullna händer, svullna fötter eller svullet ansikte samt en snabb viktökning. Tack vare regelbundna blod- och urinkontroller på mödravårdscentralen kan tillståndet nästan alltid upptäckas innan det blir allvarligt." Jag har extra risk att drabbas av havandeskapsförgiftning och därför kollas mina symptom upp noggrannt och regelbundet. So far so good :)

 

Partner:

"Du kan troligen känna fostrets rörelser när du lägger handen på magen!" Jajmen nu känner Leif också bebisarna! Fast många gånger avstannar all aktivitet likt magi när han lägger handen på min mage... Leker de kurragömma med pappsen måntro?! ;)

Mödravården:

"Du går fortfarande på mödravårdens regelbundna kontroller var fjärde vecka fram till vecka 28." Jag går på kontroller varannan vecka (och därutöver på extrakontroller på KSS).

 

Tvillingar:

"De som väntar tvillingar föder oftast tidigare än de som väntar ett barn. På vissa mödravårdscentraler kontrollerar man därför livmoderhalsen regelbundet från och med nu." Det gör de inte här om det inte finns indikatorer på förtidsbörd.

 

111 dagar kvar idag...

~Titti

fosterrörelser, gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 24, gravidkalender, havandeskapsförgiftning, tvillinggraviditet, vänta tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej