-Leif- En stor kulturgärning jubilerades

1kommentarer

På fredag kvällen var jag inbjuden att delta i jubileumsmiddagen för "Soldatregistret 30 år". För trettio år sedan så startade arbetet av Björn Lippold med att bygga upp Soldatregistret Skaraborg ett register som utvecklats till ett Centralt Soldatregister för hela landet, med stöd av Statens försvarshistoriska museer, Skövde kommun, Försvarsmakten med flera.
Det var den dåvarande länsbibliotikarien i Skara, Arne Sträng som gav uppdraget till Björn Lippold att inventera samtliga soldater i Skaraborg som hört till det Yngre indelnignsverkets organisation i Skaraborg.
Björns arbete har innburit att det idag finns 455 000 poster sökbara på nätet. Dessa poster är ovärderliga för hembygds- och släktforskare och som jag sa i mitt tal är detta en stor kulturgärning. Över 1 miljon sökningar sker varje år i materialet.
Björn var en av de första som jag lärde känna när jag flyttade till Skövde, han är en fantastisk berättare och har genom åren återberättat många historier från en svunnen tid. Tack Björn för ditt fantastiska engagemang, ska man personligfiera en eldsjäl så är det få som slår dig :)
/Leif
 
Björn Lippold, Kultur, Släktforskning, Soldatregistret,

1 kommentarer

Björn

20 Oct 2013 14:12

Tack för det jag uppskattar verkligen att Du kom och det Du sade vid träffen.

Kommentera

Publiceras ej