-Leif- Skövdes nådiga lunta

1kommentarer

I morgon (måndag) presenterar den styrande majoriteten M,C,Fp och Kd  förslag till budget för 2014 och preliminära ramar för 2015 och 2016. Med en omslutning på cirka 2,4 miljarder är det mycket pengar och satsningar som ska fördelas och prioriteras emellan. Konsten i den kommunala ekonomin är att gasa och bromsa samtidigt, kostnadskontroll är nödvändigt i all offentlig verksamhet. 
För min del blir det den åttonde budgeten jag presenterar som kommunalråd i Skövde. Skövde liksom Sverige påverkas i ökande grad av vad som sker i vår omvärld och förutsättningarna ändras allt snabbare. Därför blir det än viktigare att ha ordning på finanserna, Skövde har en i grunden stark ekonomi och en växande befolkning med ett växande skatteunderlag, det gör att Skövdes förutsättningar är goda även om vi nu kan förvänta oss ett par år av lägre tillväxt i ekonomin än vi varit vana vid senaste åren. Mer om detaljerna i budgeten efter att vi presenterat den i morgon eftermiddag.
/Leif

1 kommentarer

Anonym

12 May 2013 22:41

Då får vi hoppas att det blir en bra budget som ni ger tillbaka till oss skattebetalare.....hoppas det inte finns för många fallskärmar innplanerde........och att inte vissa löner skenar iväg för ni är ju ändå valda av folket....vi skattebetalare!

Svar: Respekt för att vi politiker hanterar skattebetalarnas pengar måste man alltid ha som politiker enligt min uppfattning. Torbjörn Fälldin sa till mig på 90-talet, glöm aldrig som förtroendevald vems förtroende du bär, glöm aldrig att alltid skilja på mitt och ditt. Två råd som i varje fall jag alltid försöka bära med mig i min dagliga gärning som kommunalråd.
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej