-Leif. Demokratidagar i Skövde

0kommentarer

Under två dagar är alla elever som går tredje året på gymnasiet inbjudna till stadshuset i Skövde. Förutom att träffa de politiska partierna och ungdomsförbunden, får man också en liten inblick i hur en kommun fungerar. På förmiddagen idag så berättade jag för ungdomar om hur man kan påverka som folkvald och vilka frågor vi arbetar med i en kommun. Kommunfullmäktiges platser fylldes av entusiastiska och frågvisa ungdomar.
 
 
Jag berättade för dom att jag själv varit förtroendevald kommunpolitiker sedan 1983, då var jag 18 år. Sedan dess har jag ägnat mitt liv åt att vara fritidspolitiker först i Vara kommun och sedan 1989 i Skövde kommun och från 2006 på heltid som kommunalråd. Det är min förhoppning att även några av de ungdomar som är med på demokratidagarna ser möjligheten att vara med och påverka sin och andras framtid. Jag ångrar inte en dag att jag valde att engagera mig i kommunpolitiken för 30 år sedan.
/Leif
 
 
Demokratidagar, Förtroendevald, Skövde kommun, folkvald,

Kommentera

Publiceras ej