-Leif- Skövde växer med nya attraktiva bostäder

0kommentarer

Skövde växer och det byggs bostäder just nu som får andra kommuner att bli gröna av avund. I går var jag och uppvaktade det tidigare centerkommunalrådet (1979-1988) Sven Westerberg på sin 85 års dag. När jag tillträdde på min kommunalrådspost 2006 sa Sven uppmanande till mig: " utvecklingskraften i Skövde mäts i antalet byggkranar du ser från Billingehus".  TIllväxten av både företag och bostäder har varit god sen Skövde kommun passerade 50000 invånare 2005/2006 och runt årsskiftet 2013/2014 räknar jag med att kommunen kommer passera 53000.
 
Dert senaste bostadsprojektet som nu ligger i startgroparna är 26 bostadsrätter som PEAB ska bygga ett stenkast från centrum.
Bilden är en skiss på hur det färdiga huset ska se ut.
 
PEAB är ett av flera bygg och bostadsföretag som tror och satsar på Skövde. Klicka här för att läsa mer.
 
För några veckor sedan så skrev jag ett inlägg om AB Skövdebostäders (allmännyttan) nya stora bostadsprojekt Käpplunda Park med 206 nya lägenheter där de sista färdigställs i år.
Samma bolag bygger också Trygghetsboende för 70 plussare med 78 nya lägenheter, ett mycket spännade byggprojekt då det dessutom är lågenergihus. Klicka här för att läsa mer. 
 
Senare i veckan så träffar jag HSB som kommer presentera sina planer för framtiden. De färdigställer just nu ett området med 59 bostadsrätter nära centrum.
 
Utöver detta så går bland annat arbetet vidare med att planera byggprojektet Frostaliden med cirka 300 lägenheter i trästomme, byggstart 2014-2015 och Aspö med cirka 200 lägenheter som ska byggas enligt eko-logi koncep byggstart 2014-2015. Skövdes helt nya stadsdel Trädgårdsstaden växer vidare, den kommer rymma flera tusen invånare om ett antal år. Flera byggherrar har under det senaste halvåret presenterat planer för att bygga mer i centrala Skövde, jag hoppas att det mesta av detta ska bli verklighet.
 
Som Centerpartist har jag förutom stadens utveckling värnat bostadsbyggandet också utanför centralorten. I dag finns det byggklara tomter i alla kommunens mindre orter och det är en tillåtande attityd till byggande på landsbygden allt enligt klassisk centerpolitik. I flera av orterna så byggs det. I Värsås så färdigställs just nu ett antal trygghetsbostäder för äldre.
 
Jag gör mitt bästa att leva upp till Sven Westerbergs råd att utvecklingskraften mäts i antalet byggkranar.
 
/Leif
 
 
 
  
AB Skövdebostäder, HSB, Käpplunda Park, PEAB, Skövde, Stenhuggeriet, Sven Westerberg, Överstelöjtnant,

Kommentera

Publiceras ej