~Titti~ Almedalsveckan 2013: Måndag (del 1 av 2)

0kommentarer

Jag kommer att lägga upp bilder och berätta om mina dagar på Gotland under Almedalsveckan 2013, här kommer första delen från måndagen (det blev så långt så jag delar upp det i två delar)! Måndagen var också min första semesterdag och det är något jag försöker tänka på när jag är här - att jag har semester! Det finns huuur många olika seminarier som helst att välja mellan (i år var det 2300 st. fördelat under veckan), hade jag varit här för jobbets räkning hade jag kunnat lyssna till massor som hade varit bra och som jag hade haft stor nytta av. Men jag valde bort dessa då jag annars "går igång" på det och fortsätter ha kvar jobbet i huvudet. Så för att försöka ställa om huvudet till "semestermood" försöker jag gå på lite annorlunda seminarium som jag annars inte skulle ha lyssnat till. Fast eftersom mitt jobb också är mitt intresse så smyger seminarium med dessa teman ändå in.... :)
 
Alla små bilder blir stora om du klickar på dem
 
Första gick jag på Expo´s föreläsning
Så tar du debatten med SD
 
"Stiftelsen Expo granskar Sverigedemokraternas retorik och ger tips hur man ställer en sverigedemokrat mot väggen."
 
 
Sverigedemokraterna satt på första parkett
 
          
 
En intressant föreläsning som i mångt och mycket handlade om vikten att lyfta fram respektive ideologi, oavsett vilket parti det handlar om eller vilket parti det möter.
 
Alla dessa samtal och föreläsningar hålls i en rad olika miljöer och lokaler: det kan vara på gatorna, torg, bakgårdar, gränder, i "partytält", på båtar, i stugor, lektionssalar, restauranger, parker, museum - you name it, allt kan bli en plats för ökad kunskap och medvetande!
 
Denna lokal hade fina vägg- och takmålningar :)
 
         
 
 
Sedan gick jag vidare till Swedavia´s seminarium
Hur reser vi och hur ser flygplatserna ut om 20 år?
(som enligt programmet skulle börjat kl. 09, men ist började kl. 11)
 
"När får du ta med dig parfymen eller raklöddret i handbagaget igen? Vilka destinationer reser svenskarna till, idag och imorgon? Under detta seminarium besvaras frågor om hur vi reser i framtiden och vilka krav konsumenter kommer att ställa på framtidens flygplatser."
 
 
 
Michael Persson-Gripkow, marknadsdirektör Swedavia AB berättade om Swedavia och studier de har gjort om dagens resande och hur man ser på framtidiens resande och visionerna med dem.
 
 
Jag fick bland annat reda på att 2024 ska Arlanda vara ett Lusthus - och det var spännande att lyssna till varför de valt att arbeta för det och hur de ska gå tillväga
 
 
Här har man alltså valt att fokusera på fjärde punkten: Flygplatsen som skådeplats
 
 
Man vill komma bort från tankarna och synsättet med flygplatsen som en nödvändig plats för att komma till sitt mål, en tråkig plats för väntan och köer - till en plats där man vill vara, där man trivs - mindfullness!
 
 
Exempel de pratade om är hur flygplatser kan (och redan gör på vissa platser) ge möjlighet till spa, museumupplevelse, spänning, god mat etc.
 
 
Avslutningsvis samtalade Kajsa Moström, Informationschef Apollo, Hélène Benno journalist och författare, Min stora dag m.fl. om hur de ser på Swedavias visioner/mål och deras syn på resenärernas önskemål och framtida resande. Ett mycket intressant seminarium och jag ser med spänning fram emot att komma till Lusthuset om 10 år!
 
 
Från visioner 2024 gick jag raskt vidare till hamnen och år 2050, då jag gick på
Jordbruksverkets och Lantbrukarnas riksförbund´s lunchseminarium
2050 är klimatfrågan löst - vad äter vi då?
 
"2050 ska utsläppen av klimatgaser ha minskat från 10 till 2 ton per person och år. Idag står bara maten för 2 ton. LRF och Jordbruksverket bjuder in till ett seminarium kring en till synes omöjlig ekvation. Samtidigt presenterar tre myndigheter med ansvar för mat, miljö och hälsa en ny rapport."
 

Innan seminariumet bjöds vi på lunch, ett av recepten enligt "Klimatmenyn" som presenterades senare: hamburgare med tillbehören hamburgarbröd, coleslow, rotfrukter och grönsaksjuice. Vi kunde välja på hamburgare gjort av röda linser eller de av nötfärs och bruna bönor (!) lite annorlunda konsistens men mycket gott :)
 
På seminariumet berättade de om rapporten som kommit ut som bl.a. presenterar en Klimatmeny som innebär att man håller sig inom de ramar som behövs för att kunna nå klimatmålen vad det gäller maten.
 
 
 
 
Helena Jonsson, förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund, påminde dock om att maten har aldrig varit och kommer heller inte att bli det som påverkar klimatet mest. Högst prioritet har det fossila beroendet. Dessutom betonade hon att man inte vill att alla ska bli veganer, det finns även andra klimatmål som är viktiga att nå: såsom öppna betesmarker och biologisk mångfald - och för det behövs köttproduktion och konsumtion. I övrgit måste man vara en medveten konsument oavsett om man är vegan, vegeterian eller köttätare - var kommer det som är på talriken ifrån? För egen del prioriterar jag lokalproducerat och så lite svinn som möjligt :)
 
 
Medverkade vid seminariet: Leif Denneberg generaldirektör Jordbruksverket, Helena Jonsson förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund, Inger Andersson generaldirektör Livsmedelsverket och Martin Eriksson avdelningschef Naturvårdsverket. Intressant och givande!
 
I nästa inlägg får du se hur dagen avslutades :) 
~Titti
2024, 2050, Almedalsveckan, Apollo, Arlanda, Expo, Gotland, Helena Jonsson, Hélène Benno, Inger Andersson, Jordbruksverket, Kajsa Moström, Klimatfrågan, LRF, Lantbrukarnas riksförbund, Leif Denneberg, Martin Eriksson, Michael Persson Gripkow, Min stora dag, Naturvårdsverket, SD, Sverigedemokraterna, Swedavia, Swedavia AB, avdelningschef, förbundsordförande, föreläsning, författare, generaldirektör, hamburgare, hamburgare med nötfärs och bruna bönor, informationschef, journalist, klimat, klimatmeny, klimatmål, kost, kostråd, marknadsdirektör, mat, mindfulness, seminarium, växthusgasutsläpp,

Kommentera

Publiceras ej