-Leif- Spännvidd i frågorna

0kommentarer

I två dagar har jag varit i Stockholm med ett fullspäckat program. Måste erkänna att även jag som är morgonpigg, till skillnad mot min kära hustru, tycker att 6.24 tåget till Stockholm är tidigt. I torsdags bar det i väg med tidiga X2000 tåget och för tredje gången på raken så var jag framme i tid i Stockholm, undrar när det hände senast?
Med snabba steg bar det i väg till Sveriges Kommuner och Landsting för att på förmiddagen ha ett möte om kommunala fastighetsfrågor.
Efter en snabb lunch så välkomnade jag ett antal andra a-kassor, riksdagspolitiker, intresseorganisationer till Småföretagarnas A-kassa för ett spännande eftermiddagsseminarium. Temat var: "Möjligheter att skapa en god arbetslöshetsförsäkring och ett bra trygghetssystem för företagare".
  
   
 
Fram till 2015 så arbetar en parlamentarisk socialförsäkringsutredning och det var med anledning av dess arbete som SmåA höll seminariet. A-kassan liksom de flesta av trygghetssystemen är formade och regelverket anpassat för löntagare, men inte för företagare. Detta ser vi på SmåA som ett stort problem och vi pekade på flera åtgärder vi vill se, bland annat föreslår SmåA att man ska undersöka möjligheten till en premisebaserad A-kassa för företagare. 
 
   
 
Keith Fobian Vd för den danska a-företagarkassan DANA redogjorde för det danska systemet och regelverket kring dansk a-kassa. Mycket givande och intressant tyckte alla.
 
Efter att seminariet var klart bar det i väg till SKL på nytt för ännu ett möte, denna gången om arbetsgivarfrågor kopplat till det nya personalförsörjningssystemet i Försvarsmakten. Vid mötet fick jag tillfälle att informera SKL om hur vi i Skövde och Försvarsmaktsråd Skaraborg ser på kommunernas roll för att få samhällsreformen att landa på ett bra sätt till gagn för alla parter.
 
Torsdagen avslutades med en arbetsmiddag innan jag framåt midnatt landade i sängen på hotellet.
Fredagsmorgonen inleddes med ett telefonmöte innan jag klockan 9.00 hade genomgång på Swedbanks huuvudkontor inför den stora lantbruksdebatten i Skövde på måndag. Efter lunch fick jag några timmar att arbeta undan mail och telefon innan jag grillades i en spänstig intervju under 1,5 timma på eftermiddagen.
 
Jag berömde att SJ var i tid på vägen upp till storstan, så var det inte på vägen hem, 17.15 tåget avgick ungefär 30  minuter försenat och jag hade ambitionen att hinna jobba något på tåget hem, jag hann dock inte längre än att logga in på datorn innnan något tungt kom i ögonlocken och en timma senare vaknade jag av att konduktören sa "ny påstigna Katrineholm".  Förmodligen var det en behövlig timmas sömn.
 
Gissa vem som blev glad när husse kom hem om än något senare än planerat.
 
    
 
Trevlig helg
 
 
 
 
 
Försvarsmakten, Personalförsörjningssystem, SJ, SKL, SmåA, Socialförsäkringsutredningen,

Kommentera

Publiceras ej