~Titti~ Kundaliniyoga

1kommentarer

Igår var jag som sagt på Yoga, jag har provat på många olika typer av yoga, men det var första gången jag provade den Medicinsk yoga eller Kundaliniyoga som den heter.
 
Jag hittade lite text om yogan:
"Man brukar kalla Kundaliniyoga för ”hushållsyoga”, rörelserna är inte är krångligare än att de går att göra sittandes på en stol. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla Kundaliniyoga för en aktiv och dynamisk yogaform. Om du ägnar så lite tid som 20 minuter om dagen kan du få stora djupgående förändringar. Med stress och dåliga levnadsvanor skapar vi obalanser i kroppen som efter en tid kan yttra sig som fysiska åkommor. När vi gör yoga och meditation ökar vi flöden i kroppen och balanserar kropp och sinne och ger på så sätt systemet en möjlighet att återskapa sin naturliga balans.
Yogan är ingen religion utan en livsfilosofi som kan utövas av vem som helst oavsett religion och politisk övertygelse.
Yoga hjälper dig att komma djupare in i dig själv och få tillgång till den du innerst inne är."

Jag gillade den! Jag är inte en person som vill ta det lugnt och kan många gånger bli stressad av att försöka "slappna av" och jobba med Mindfulness, men det här funkade! Så har du möjlighet att prova på så kan jag varmt rekommendera det!
~Titti
 
 
 
Kundaliniyoga, Meditation, balans, medicinsk yoga, mindfulness, yoga, yogaform,

1 kommentarer

Petra

13 Feb 2013 15:05

Jag förstår inte hur man kan använda sig av buddismen som varit så oerhört förtryckande.
Vi kan ta Tibet innan 1950 som exempel där
vi kvinnor hade samma värde som en sten.
En feodal teokrati som skulle få talibanerna
i dagens Afghanistan att verka närmast mänskliga.

Kommentera

Publiceras ej