-Leif- Vardagen återvänder med en höst fylld av infrastrukturfrågor

0kommentarer

Då kära bloggläsare återvänder nu också jag till bloggen efter en sommar som för alltid har förändrat mitt liv. Snart har det gått två veckor sedan vardagen påkallade sin uppmärksamhet och dagarna återigen är fyllda med möten som förhoppningsvis ska bidra till att göra Skövde till en ännu bättre plats att leva, bo och verka i.
 
Under de veckor som gått sedan min kära lilla syster lämnade jordelivet har det inte gått många timmar utan hon finns i mina tankar, minnena är många och ljusa och ger också kraft att gå vidare.
 
I juni presenterade Trafikverket sin nationella plan för transportsystemen 2014-2025. I min roll som kommunalråd har jag bland annat två tunga infrastrukturuppdrag: Ordförande i Västra Stambanegruppen och Ordförande i RV 26 gruppen. I Västra Stambanegruppen samverkar kommunerna efter stambanan för att förbättra kapaciteten och i RV 26 gruppen samverkar kommunerna från Halmstad i söder till Mora i norr för att förbättra infrastrukturen och säkerheten på den viktiga inlandsvägen.
Jag är övertygad om att en första  förutsättning för att nå framgång i lobbyarbetet är att man talar med ett gemensamt budskap och att man nätverkar för att få så många som möjligt att göra det. Under hela denna mandatperioden har jag arbetat hårt för att nå samsyn i prioritering av åtgärder i de två viktiga stråken, Västra Stambanan och RV 26. 
 
På tisdagen så bjöd jag in till ett stormöte med Västra Stambanegruppen i Skövde för att skapa samsyn i remissen över den nationella planen. De flesta kommunerna efter stambanan deltog, Västra Götalandsregionen, Örebroregionen, Göteborgs Hamn, Handelskammarn i Mälardalen och Västsvenska Handelskammarn var andra som deltog i mötet. Budskapet är entydigt, vi kan inte acceptera att förslaget till plan inte ökar kapaciteten i tillräcklig omfattning och som Trafikverket själva skriver kommer det finnas brister kvar efter 2025. Stambanegruppen med flera konstaterar också att de prognoser för trafikökning man räknar med är alldeles för lågt räknade och i ett skede där kapacitetstaket är nått och bristen på tåglägen börjar bli akut måste det till mer kraftfulla åtgärder. I detta fallet handlar det om jobben, industrins konkurrenskraft och möjligheten att möta den ökade containertrafiken i Göteborgs Hamn som är Skandinaviens enda transoceana hamn. En mycket stor del av containerhanteringen ska vidare med tåg på Västra Stambanan. Dessutom ökar trycket på mer persontrafik på Västra Stambanan för både fjärrtåg, regiontåg och pendeltåg.
Fyra punkter kommer lyftas fram i remissvaret:
1) Snarast bygga ut banan till fyrspår Göteborg-Partille, med ny anslutning via Sävenäs rangerbangård
2) Att pengar avsätts till planeringen för ytterligare dubbelspår Partille-Alingsås
3) Bygga förbigångsspår mellan stationsorterna i form av trespårslösningar Alingsås-Hallsberg
4) Fullfölja dubbelspåret Södertälje Central - Södertälje Hamn
De kommande månaderna kommer jag lägga en stor del av min tid på att fortsätta lobba och nätverka för dessa avgörande frågor. Västra Stambanan är av största nationella betydelse, frågan är om också regering och riksdag kommer förstå detta?
 
I arbetet med RV 26 gruppen har vi också enats om vilka objekt och sträckor vi vill ska prioriteras i nationell plan. Högst på den listan är att förbifart Mariestad byggs ut till fyrfältsväg i den sträckningen där E20 och RV26 går gemensamt. Även i detta fallet en styrka att kommunerna och regionerna Halmstad -.Mora är eniga i prioriteringen av åtgärder särskilt eftersom stäckningen inte finns med i Trafikverkets förslag.
 
Förutom att haft många möten kring infrastruktur dessa veckor så har det hunnits med mycket annat också. Kungens och Drottningens besök i Skövde under onsdagen förgyllde starten av höstens arbete, jag hade förmånen att under lunchen sitta bredvid Drottningen och jag kan avslöja att den innehöll många roliga och härliga skratt :)
 
/Leif
 
 
 
 
 
Göteborgs hamn, Inlandsvägen, Kapacitetsbrist, Nationell plan för transportsystemet 2014-2025, RV26, Skövde, Trafikverket, Transocean Hamn, Västra Stambanan, Västra Stambanegruppen,

Kommentera

Publiceras ej