-Leif- Hearing om infrastrukturen

0kommentarer

Näringsdepartementets och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds hearing om Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen 2014-2025 idag var intressant, bra dragningar och annorlunda inspel mötte oss cirka 150 inbjudna som deltog. Representationen från Västsverige var inte särskilt stor på mötet men jag är mycket nöjd med hur budskapet landade in om Västra Stambanans betydelse, inte minst som godsets "aorta" till och från Göteborgs hamn, skandinaviens enda transoceana hamn.
Om detta kommer leda till att regeringen kommer ändra Trafikverkets förslag återstår att se. Trots nyinvesteringar och resurser till eftersatt underhåll på cirka 5 miljarder i förslaget till plan Göteborg-Laxå räcker det ändå inte till för att möta behoven av mer kapacitet. Jag ställde frågan om hur Trafikverket och regeringen ser på att Stambanan enligt Trafikverket även efter 2025 kommer ha betydande kapacitetsbrist, inte minst godstransporterna bedöms öka med 35 procent  från dagens cirka 50 tåg till 70 tåg svaret jag fick löd ungefär: "Det är positivt att kapacitetbrist nämns på ett stråk". Hur det ska tolkas överlåter jag till var och en.
 
På väg hem så drabbades jag av kapacitetsbristens dagliga problem på Västra Stambanan. Tåget avgick cirka fem minuter försenat från Stockholms central och under resan hamnade det efter långsam gående pendeltåg och godståg, nödvändigt underhållsarbete ökade också på förseningen. I Skövde anlände tåg 30 minuter försenat. Dessa kapacitetsbrister finns här och nu, resenärerna och godset har inte råd att vänta till efter 2025.
 
/Leif
 
 
Catharina Elmsäter-Svärd, Hearing om infrastruktur, Nationell plan för transportsystemet 2014-2025, Näringsdepartementet, Trafikverket, Västra Stambanan, Västra Stambanegruppen,

Kommentera

Publiceras ej