~Titti~ Klassiker!

0kommentarer

Idag är det torsdag och jag har ätit ärtsoppa till lunch :)
 
 
Som parantes kan jag berätta att menyn lät gästerna välja mellan ärtsoppa eller kamben. Vet du vad kamben är? Det visste inte jag, så jag frågade killen som tog beställningarna. Det visste inte han heller. Jag förstod att det var typ revben men trodde att det kanske var ett fancy namn? Lite senare kom han till mig och berättade att han frågat vad det var och det visade sig att det hela handlar om styckningen. Revben kommer från framsidan, medan kambenen sitter på baksidan mot ryggraden. Så jag lärde mig något nytt idag också :)
 
Nåväl, tillbaka till ärtsoppan! En enkel men god rätt som jag äter alldeles för sällan. Så det passade bra att äta det på en torsdag, i enighet med traditionen:

Att "ärtor med fläsk" blivit torsdagsmat i Sverige beror sannolikt på att fredagen
under katolsk medeltid var fastedag och att en sådan dag brukade föregås av en
stadig festmåltid. Kokt, salt fläsk var en bas i medeltidens kokkonst och ärtorna var
ett festligt alternativ till kål och rovor som till vardags var det vanliga tilltugget till fläsket.
Av tradition serveras numera ibland varm punsch till ärtsoppa. Det finns ingen dokumenterad
förklaring till det, men troligen härstammar skicket från 1700-talets officersmässar,
där punschen sades minska ärtinducerade väderspänningar.
Denna tradition upptogs av nationalromantiska studenter i samband med
1800-talets nationalism där punsch konsumerades friskt. Efterrätten till ärtsoppa är
traditionellt någon form av pannkaka med sylt.

 

 

Det blev även pannkaka med grädde & sylt för mig :p

 

~Titti

Torsdag, kamben, meny, pannkaka med sylt, tradition, ärtor med fläsk, ärtsoppa,

Kommentera

Publiceras ej