-Leif- SJ Framtidsstämma

1kommentarer

Idag har jag haft möten i Stockholm, och vid lunchtid och under eftermiddagen så var jag på SJ AB Framtidsstämma. Anledningen till min närvaro där beror på att jag är ordförande för Västra Stambanegruppen (lobbygrupp bestående av kommunerna efter Västra Stambanan).
När vi anlände till lokalerna på Vasagatan 10, som från den 17 maj kommer vara SJs nya huvudkontor, blev vi bjudna på stjärnkocken Leif Mannerströms räksmörgås. En smörgås utöver det vanliga, med 140 gram räkor som du också kan beställa på tåget. Jag rekommenderar det!
                                        
Självklart var mästerkocken him self på plats och lät sig intervjuas om mat och matupplevelse.Vill du läsa mer om vad Mannerström erbjuder på SJ så kan du klicka här
 
Efter en stunds inledande mingel där jag bland annat fick möjlighet att prata om Västra Stambanan och Skövde med Tidningen Kupés utgivare, så hälsade  SJ AB ordförande Jan Sundling välkommen.
 
                                           
Han lyfte fram styrelsens fem prioriterade utvecklingsområden:
- Förbättrad punktlighet
- Mer samarbete med andra operatörer på spåren
- Förbättra dialog, kommunikation och information
- Förbättra intjäningsförmågan, genom ökad effektivitet och hushållning
- Mer fokus på kundnytta och prestationsinriktad styrning.'
 
(Jag konstaterar att jag dagen till ära endast var cirka 15 minuter försenad med X2000 till Stockholm).
 
Efter Jan Sundling var det dags för Gunnar Wetterberg SACOs samhällspolitiska chef.  Han talade under rubriken "Järnvägen nyckeln till en ny guldålder"
                                                    
                                             
Jag har alltid gillat Gunnnar Wetterberg och hans ofta utmanande sätt mot finansen och alla regeringar oavsett färg. I sitt föredrag så tog han sin utgång i historien och att all utveckling handlar om kommunikation. Allt från uppfinningen av ekrarna i hjulet till dagens mer moderna kommunikation.
 
När stambanorna byggdes skedde det med upplånade pengar motsvarande 2-3 års samlade finansbudgetar, trots dåliga tider för landet.
Jag konstaterar att det skulle vara något för finansminster Anders Borg att ta efter, allt sedan Gunnar Strängs dagar så finansieras infrastrukturen över resultaträkningen i stadsbudgeten. Skulle företag finansiera sina investeringar på motsvarande sätt skulle Sverige idag varit ett u-land. Det är dags att ändra finansieringsprinciperna för det som driver utvecklingen framåt!
 
Gunnar Wetterberg landade slutligen i en av vårt lands största utmaningar, att Sverige de kommande 30 åren kommer tappa 0.5 procent av arbetsmarknadsutbudet på grund av demografin. Hans lösning för att möta det är att binda ihop Sverige i större arbetsmarknadsregioner. Jag kan bara hålla med och då är goda spårbundna kommunikationer en förutsättning. Precis vad vi i Västra Stambanegruppen arbetar med.
 
/Leif
 
 
 
 
Gunnar Wetterberg, Jan Sundling, Kupé, Leif Mannerström, Räksmörgås, SJ Framtidsstämma, Västra Stambanegruppen,

1 kommentarer

gunnar sjöberg

27 Apr 2013 14:30

hej. Kan du inte försöka få Gunnar Wetterberg till Skövde. Han är också en av mina favoriter

Svar: HejJag ska funder på i vilket sammanhang det kan ske. Vore verkligen roligt och spännande.
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej