-Leif- Denna veckan kan ödet avgöras för E20 framtid!

0kommentarer

Sedan regionvalet 2010 så har Miljöpartiet i Västra Götalands regionen blockerat frågan att driva kravet på att hela E20 ska bli fyrfältsväg genom Skaraborg till Alingsås. Centerpartiet har sedan många år drivit på frågan om att E20 måste byggas om till fyrfältsväg . Tyvärr känns det idag mycket avlägset att få E20 som fyrfältsväg inom överskådlig tid. Att ett parti som Miljöpartiet kan tillåtas blockera tidigare beslut av regionen att E20 ska vara fyrfältsväg är otroligt.
 
Turerna och de olika paketen som presenterats för att få en motorvägsstandard har varit många genom åren. På 1980-talet lades korridorer ut för delvis ny sträckning av vägen och vi är nog många som minns den tidigare Socialdemokratiska statsministern Göran Perssons julpaket för cirka 10 år sedan som sa, motorväg hela vägen Göteborg-Skövde, Monica Green S-riksdagsledamot i Skövde jublade. Vad blev det av det? knappt en tummetott.
 
På torsdag så uppvaktar regionen och kommunalförbundet Skaraborg den Moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Kravet är inte en fyrfältsväg, för det har inte S i regionen vågat gå med på för då hotar samarbetet med Miljöpartiet att gå förlorat. Klicka här för att se skrivelsen till ministern.  I skrivelsen står det bland annat:
" Dagens E20 genom Västra Götaland har stora brister genom en varierande och bitvis låg standard med många svåra olyckor som följd. Sedan 2005 har 28 människor omkommit och 72 har skadats svårt, enbart på de fem sträckor som inte är mötesseparerade. Det innebär enligt trafikverket att E20 tillhör de allra mest olycksdrabbade vägavsnitten i Sverige. Trafikverket uppger att om dessa avsnitt varit mötesseparerade så hade antalet omkomna begränsats till 7 personer, d v s hela 21 människoliv hade räddats. E20 har också stora brister vad gäller framkomlighet med låg tillåten hastighet och frekventa nedsättningar."
 
Som Centerpartist så kommer jag fortsätta att kämpa för att E20 ska byggas ut till fyrfältsväg, det handlar förutom om säkerhet också om möjligheterna för industri och transportnäring att finnas kvar i Skaraborg. Dagens låga standard på  pulsådern E20 bidrar inte till att stärka vår regions konkurrenskraft i en globaliserad värld där konkurrensen i tillverkningsindustrin är knivskarp och mäts i sekunder och ören.
 
/Leif
  
E20, Västra Götaland, Skaraborgs kommunalförbund, Infrastrukturministern,

Kommentera

Publiceras ej