-Leif- Skövde växer!

0kommentarer

20120508950 (MMS)

Idag fick jag för första gången möjligheten att komma in och upp i toppen på studentskrapan i Skövde. Från taket på skrapan bredvid Västra Stambanan har man en vidunderlig utsikt över Skövde. Anledningen till mitt besök var att lokaltidningen SLA ville fota och intervjua mig om målsättningen att bli 60000 innevånare 2025. Sven Westerberg på 80-talet kommunalråd och framgångsrik centerpolitiker (still going strong) brukar alltid säga till mig att en stad utan byggkranar är en stad som stagnerat. Han har så rätt, från taket kunde vi se flera byggkranar och fler kommer det bli om vi får fortsätta att bestämma. Med nuvarande tillväxttakt så är jag övertygad om att Skövde kommer nå visionens mål om 60000 Skövdebor år 2025. Men det kommer inte ge sig självt, det kommer krävas framtidstro, politiskt samförstånd blandat med mod och kraft för att lyckas. Skövdes roll som dragare i skaraborg blir bara viktigare, konkurrensen kommer inte från skaraborgs kommunerna, den kommer från andra tillväxtkommuner som Borås, Jönköping, Örebro för att nämna några i vårt närområde. Jag har tidigare uttalat att det gäller att gasa eller som västgöten säger ÖKA FARTA det gäller i högsta grad för Skövde. /Leif

Kommentera

Publiceras ej