-Leif- Efter 18 år så är det dags igen!

0kommentarer

1995 så var Sverige nyblivna medlemmar i den Europeiska Unionen eller EG som det då hette. Jag själv var nybliven riksordförande för Sveriges Unga Bönder, LRF Ungdomen. I maj så bjöd Sverige och LRF Ungdomen in till EU-seminarium i Skövde via den europeiska ungbondeorgansiationen CEJA, European Council of Young Farmers. Ett femtiotal unga bondeledare från de dåvarande medlemsländerna i EG deltog på Skövdemötet. I slutet av 1998 stod LRF Ungdomen värd för ännu en Sverigekonferens då i Luleå. 

Sedan dess har inte Sverige varit värd för ett liknande arrangemang och på dessa år så har mycket hänt. Antalet medlemsländer har nära nog fördubblats, EU-samarbetet har fördjupats på en rad områden och nu väntar stora förändringar i den gemensamma jordbrukspolitiken. När jag tidigare i vintras kontaktades av LRF Ungdomen om att man planerade att stå värd för ännu en konferens så var mitt budskap att jag hoppas den förläggs till Skövde.

Tidigare i dag så träffade jag projektledaren för hela arrangemanget Anja Thorsson och med glädje så kan jag se att LRF Ungdomen som jag själv var med och byggde upp från grunden, 18 år efter att man arrangerade den första stora EU-konferensen 1995 i Skövde, nästa år i januari bjuder in till ännu ett stormöte i Skövde. 

Totalt räknar LRF Ungdomen med ca 70-100 delegater från de olika ländernas unga bondeorganisationer, därtill kommer tolkar, media och ett minst lika stort antal svenska deltagare. Konferensen äger rum i ett mycket viktigt skede för förändringen av den gemensamma jordbrukspolitiken CAP. Förhoppningen är att få både EUs jordbrukskommissionär Dacian Ciolos och svenska ministrar till tredagars mötet i Skövde.

1995 så satte LRF Ungdomen miljöfrågorna och djuromsorg  på den europeiska bonderörelsens agenda. Nu tar LRF Ungdomen nästa steg genom att fortsätta positionera Sverige och driva de viktiga framtidsfrågorna och med glädje ser jag fram mot att få hälsa välkommen till Skövde i januari.

/Leif

 

Kommentera

Publiceras ej