-Leif- 259 kr kilot för nyskördad svensk f...

0kommentarer

20120504949 (MMS)

-Leif- 259 kr kilot för nyskördad svensk färskpotatis! När jag handlade i kväll så fick jag se svenska färskpotatis i en av Skövdes livsmedelsbutiker. Sett i backspegeln har 2011 varit ett ekonomiskt tungt år för många lantbrukare. För grisbönderna har 2011 varit ett förlorat år med en kraftigt minskad produktion en annan grupp bönder som också haft det tuffare än på länge har varit potatisodlarna. Den blöta hösten gjorde potatisupptagningen besvärlig, det följdes av lagringsproblem för vissa odlare och gemensamt för alla, ett extremt lågt pris. 
Varför får inte svensk mat kosta? När jag såg priset på den svenska färskpotatisen så tänkte jag två saker, äntligen en produkt man har förmåga att ta betalt för, sen började jag fundera över vem tjänar mest? Odlaren eller handlaren på dessa färskpotatisar, med största sannolikhet handlaren sett i förhållande till arbetsinsats och investering. /Leif

Kommentera

Publiceras ej