-Leif- Energihämtning och spännande möten

0kommentarer

Under några dagar har bloggandet fått stå tillbaka något. Efter förra veckans intensiva mötande från morgon till sen kväll så tillbringade jag större delen av lördagen i skogen. Nu återstår bara några dagars frivilligt arbete i skogen innan motorsågen läggs på hyllan för denna säsong. Det har blivit både en del röjning och gallring och det ser för en gångs skull riktigt bra ut på vedfronten inför nästa vinter. När veckorna är välfyllda av möten så är skogsarbete rena avkopplingen och har denna vinter gett mig sköna avbrott och tillfälle till egen reflektion.

                             

Under söndagen så hade jag planerat att under någon timma jobba undan en del administrativt pappersarbete, men det var tidsoptimisten i mig som hade tänkt. I stället blev jag sittande med administrativt arbete både högt och lågt i stort sett hela dagen och en sväng om kommunkontoret hann det också bli. På kvällen hade stämmopresidiet inför måndagens LRF stämma i Västra Götaland ett telemöte med regionförbundets styrelse för en sista avstämning. Klockan hann passera midnatt och pappersarbetet som skulle ta någon timma var äntligen klart.

LRF anses vara Sveriges främsta lobbyorganisation, det är dessutom en av de få folkrörelseorganisationerna som under de senaste 15 åren haft en obruten medlemsökning. Jorden, skogen och vattnet är våra viktigaste naturresurser. Under en rad av år har jag lett stämmoförhandlingarna på LRF Skaraborgs stämmor. Förra året beslutades att LRF regionerna i Västra Götaland skulle bilda ett nytt sammanslaget regionförbund. I måndags morses fylldes Vara Konserthus av ca 350 fullmäktigen (ombud) och intresserade medlemmar. Hela 85 motioner behandlades där inte oväntat rovdjursfrågorna blev hett diskuterade liksom lantbrukets konkurrensvillkor. Det var många talare inte minst många yngre som deltog i debatten, återväxten är god. LRFs roll som opinionsbildare blir bara viktigare i takt med att urbaniseringen tilltar och förståelsen för villkoren hos Sveriges befolkning och beslutsfattare för de gröna näringarna och levnadsvillkoren på landsbygden avtar. På stämman premierades fyra stycken duktiga förtroendevalda med LRFs silvernål, Paul Christensen LRF ordförande i Västra Götaland fick hjälp av Landshövding Lars Bäckström att dela ut desamma. 

                           

Idag har jag deltagit som en av talarna på ett seminarium på Nordbygg Stockholmsmässan. Med rubriken: ”Nytt byggande för en Ny tid med klimatet i fokus”, där jag bland annat har talat om bostadsbyggandet i Skövde och vilka verktyg som finns för att styra mot ett mer klimatsmart byggande. Efter mig så äntrade Åsa Romson språkrör för Miljöpartiet scenen, med ett ganska tunt osammanhängande resonemang kring klimat och byggande. Kopian i svensk miljöpolitik framstår som en blek kopia av originalet!

                           

Byggare, arkitekter och beslutsfattare fanns med i publiken. Under lunchen blev jag kontaktad av flera byggaktörer som ser Skövde som en ny potentiell och intressant marknad att etablera sig på. Alltid roligt när vårt arbete i Skövde kommun uppmärksammas utanför kommungränsen.
/Leif

Kommentera

Publiceras ej