-Leif- Min dag!

0kommentarer

Vissa dagar bara rusar fram, idag har varit en sådan dag. Med alldeles för mycket som hamnat efter de senaste dagarna inne på kontoret vaknade jag före fem i morses och är det en tid på dygnet som jag är mest kreativ så är det på de tidiga mornarna. 

Vid 07.00 var jag inne på kontoret gick igenom en del ärenden och fick undan lite surdegar vilket kändes skönt när kommunstyrelsens arbetsutskott (ksau) sammanträde började klockan 08.30. Sedan gick det i ett svep med relativt få ärenden men mycket information och plötsligt var klockan 11.30. På dagens möte konstaterade kommunstyrelsens ordförande att vi måste få mer tid att prata och planera, jag håller med, men vad gör man när dygnet "bara" har 24 timmar? 

Efter Ksau blev det drygt en timma till på kontorsstolen, vilket var behövligt!!!

Ner med en massa papper i väskan och diverse som behöver läsas till nästa vecka, kanske blir någon av debatterna långtråkiga på centerstämman i Åre så jag kan stjäla en del av tiden att läsa handlingar och rapporter.

Efter en snabblunch hemma så var det dags att ge mig ut i den egna skogen med expertis för att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av den ofrivilliga röjning och gallring som skett på ca 2 ha av min och Tittis skog. 
 
                                                    

Det är svårt att beskriva hur det känns att se en hur del av sin egna skog totalt ändrat karraktär. Vi använder vår skog till ved och ibland lite sågning av stock mest tänkt för eget bruk. Skogen har därför bestått av blandade åldrar, löv och barr, framförallt gran. Skadan som skett är att i det äldre beståndet har mycket av ungskogen tagits bort, det som var tänkt som återväxten, därmed har hela inriktningen på delar av vår skog förändrats. Något som kommer ta en mansålder att ändra tillbaka. Varje gång som jag kommit upp till skogen efter den ofivilliga röjningen/gallringen så ökar bara omfattningen av tilltaget. Inte för att någon fortsatt ta ner träd på vår mark, utan för att det är så overkligt och svårt att ta till sig det som skett. Med det tilltaget som skett i vår skog så har min förståelse ökat för de skogsägare som drabbades av stormarna Gudrun och Per.

17.00. Efter skogsgenomgången fortsatte jag med diverse kommunarbete hemifrån. Dagens Industri ger nästa vecka ut en annonsbilaga om infrastruktur där Västra Stambanegruppen köpt redaktionell plats. Efter någon timmas skrivarbete och avstämning med vice ordförande i stambanegruppen känner jag mig nöjd med innehållet.

Tre stycken samtal med olika nyhetsreportrar som ringer och ställer frågor i olika aktuella frågor

Sedan gjorde jag i ordning en kallelse till informationsmöte med markägare som är berörda av provborrning efter uran. Med tanke på att vi fått beskedet av det Kanadensiska gruvföretaget, Contintal Mineral Presious Inc, att de avser att bearbeta markägarna mer indivíduellt så bjuder jag in till information och diskussionsmöte i början av oktober. Kommunerna som är berörda i Skaraborg kommer fortsätta att ge allt stöd till berörda markägare i kampen mot uranbrytning i Västgötabergen.

Telefonen har ringt mycket under eftermidagen, trots att jag tycker att jag inte gjort annat än pratat i telefon sedan 17.00 så är det 7 missade samtal och fem meddelanden.

20.00. Packade snabbt väskan till Stockholm och partistämman i Åre, vilken tur att jag strök skjortorna redan i går kväll konstaterade jag :)

21.00 åter inne i kommunens stadshus, där sitter en av ekonomerna fortfarande och arbetar, jag snabbar mig och gör färdigt kallelsen till markägarmötet. Telefonen ringer oavbrutet :(

21.45 tåget skulle gå, men ankommer 21.58. Äntligen på tåget mot Stockholm för styrelsemöte under torsdagen. Väl på tåget så blir det mycket ringande igen, avstämning med KSO och skolnämndens ordförande samt ett antal samtal inför partistämman i Åre som jag kommer anlända natten mellan torsdag och fredag. 

Snart är klockan midnatt och tåget anländer snart till huvudstaden. När jag kommer fram till hotellet så återstår bara en snabb koll av mailen innan det blir dags att lägga huvudet på kudden, vilket ska bli riktigt skönt. För snart är det en ny dag:)

God natt
/Leif

  

Kommentera

Publiceras ej