~Titti~ Öringssafari

1kommentarer

Fisken i förra inlägget var en Öring!

För några kvällar sedan var jag  på Öringsafari i Hjoån

Öringssafari i Hjoån

Tänk ändå vad mycket man inte vet? Hur dessa fiskar lever och deras historia
hade jag ingen aaaning om!

Vi samlades på Stadskvarnen



Hela kvarnen var full med tända ljus - det var så vackert!



Det var svårt att fotografera då det var mörkt, och använde jag blixt försvann den härliga känslan...



(Bilderna ger inte en rättvis bild på hur vackert det var)


Man hörde och såg vattenfallet utanför. De berättade att det är många som tar sina bröllopsfoton där och det kan jag lätt förstå. Dessutom har de olika fester där emellanåt såsom t.ex. kräftskiva. Det är ju öppet på många ställen så det blir lite kyligt såhär senare på året, men tänk ändå, det måste vara en av de mest perfekta lokalerna för en surströmmingsskiva?! ;)



Väl därinne fick vi en liten presentation/föreläsning och Öringen och projekt man jobbar med för att få Öringen att leka högre upp i Hjoån. Ja, jag ska inte berätta allt för mycket för det var så mycket ny fakta för mig så det är stor risk att jag blandar ihop det.. Intressant var det iaf!

Öring

Förresten, jag måste berätta hur jag hade missförstått hela idén med Öringsafari från början:Hummersafari har jag ju hört talas om tidigare och (om jag nu har förstått det rätt?) så går ju det ut på att man fiskar Hummer och sedan äter man upp det man fiskat. Så jag trodde att vi skulle fiska Öring och sedan kanske grilla dem och äta direkt eller nåt. Så innan vi skulle åka pratade jag med min vännina för att kolla vad man skulle ha med sig,
och vilka kläder man borde ha osv. Så jag frågade henne:
- Metspö och sådant, får man det där eller?
Varpå hon svarade:
- Tok heller! Du får inte fiska Öringarna!!
- Nähe okej... Vad ska vi göra då
? :s

Nåväl nu vet jag bättre! Efter god fika med räksmörgås och kaffe med kaka gav vi oss ut i mörkret (och då menar jag beckmörkt!) där det enda ljuset kom från guidernas ficklampa. De hittade Öringarna och visade oss dem. Annaras hade vi nog aldrig sett några? Men jag fick inte till några tydliga bilder (Ville inte störa de andra med att lysa upp med blixtar i tid och otid)..

Öringsafari

Ser du Öringen som guiden lyser på? (Den orangea i ån)

När man tar bilder med ljuskällor i blir det ganska coola bilder,
även om man inte kan se vad det föreställer:





Det ösregade hela kvällen så lite frusna, men med nya kunskaper och nya upplevelser
gav vi oss hemåt några timmar senare



En upplevelse som inte blev som jag hade trott, då den inte var vad jag hade förväntat,
men som gav mer än jag kunnat anat! ;)

I sådant underbart sällskap kan det bara bli bra :)

~Titti

1 kommentarer

Jennie

28 Oct 2011 20:28

Det blir Vietnam i slutet av januari...wiii! Borde höras någon dag. Kram

Kommentera

Publiceras ej