-Leif- Obefintlig debatt på SKL kongressen om politikerpensionerna

0kommentarer

Några få minuter av kongressens sista halvtimma med Sveriges Kommuner och Landsting ägnades till att debattera pensionsreglerna för politiker. Vi var endast två kongressdeltagare som gjorde inlägg på interpellationen, förutom mig själv den ena av interpellanterna med partibetäckning Vänsterpartiet. Flera Centerpartistiska kongressombud och Folkpartiets kommunstyrelseordförande i Tibro, Claes Jägevall kom fram till mig efteråt och var positiva till mitt inlägg men annars så var det väldigt tyst! På gruppmötet innan kongressen med Centerpartisterna hade vi också diskuterat frågan och jag kände ett enhälligt stöd från mina partikollegor när jag gick upp. Förvisso så var tiden knapp och interpellationen som handlade om pensionreglerna låg bland de sista punkterna på kongressen men varför var vi endast två av över fyrahundra kongessombud som gick upp i debatten?

I mitt inlägg vände jag mig till styrelsen och begärde att man initierar en översyn och sedan lyfte jag tre principer som jag anser ska gälla för politikerpensioner:
1) Arbetslinjen måste gälla även för före detta politiker. Det är orimligt att personer med 5-15 år kvar till ålderspension kan uppbära visstidspension fram till sin ålderspension. Denna delen måste ändras!  
2) Ingen ska förlora i pension på att ha politiska uppdrag. Dagens rekommenderade regler gör att förtroendevalda med politikerarvoden under 40 procent av heltid inte får någon pensionsavsättning för den delen. Har personen dessutom politiskt arvoderade uppdrag i både landsting och kommun sker ingen samordning. Samtidigt som man kanske helt och hållet avstår vanlig yrkeskarriär. Resultatet blir en mycket låg ålderspension för dessa.
3) En tidsbegränsad omställningsersättning behövs. Det är rimligt, ibland rentav önskvärt att en heltidspolitiker inte går direkt tillbaka i yrkeslivet efter en lång tid som en ledande politiker. Detta på grund av att du som ledande politiker kan sitta inne på sådan information så det kan vara direkt olämpligt.

Förhandlingsdelegation har gett SKL kansliet i uppdrag att göra en kartläggning av visstidspensionerna som sedan ska ligga till grund för ett beslut om fortsatta åtgärder. Jag hoppas att förhandlingsdelegationen har modet att ta tag i avarterna i dagens pensionsregler för förtroendevalda. Arbetslinjen måste gälla även för före detta politiker, för detta finns det ett stort folkligt stöd. Det visar om inte annat artiklarna i Aftonbladet.

Trevlig helg
/Leif

Kommentera

Publiceras ej