-Leif- Mitt hjärta klappar extra för LRF Ungdomen

1kommentarer

I går kväll var jag inbjuden på LRF Ungdomen Skaraborgs stämma, för att ge tips om mötesteknik och leda stämmoförhandlingarna. 1990 så bildades LRF Ungdomen i Sverige, idag är det Sveriges mest inflytelserika ungdomsorganisation. Medan andra ungdomsorganisationer backar medlemsmässigt så har LRF Ungdomen en positiv medlemsutveckling. Jag hade förmånen att vara med och bilda organisationen. Under dess första 10 år satt jag i riksstyrelsen och mellan 1995-1999 var jag riksordförande. Många av de ungdomar som var med i organisationen på 90-talet återfinns idag inom lantbrukets organsiationer, föreningsrörelsen och i partipolitiken.

I går kväll på årsmötet i Närebo utanför Lidköping så valde LRF Ungdomen i Skaraborg en ny ordförande, Oskar Ekström från Hjo till höger i bild.
                             

Under kvällen så diskuterades också motioner, fem stycken skickades vidare till andra organ i LRF rörelsen. Styrelsen hade valt ett spännande upplägg för att öka delaktigheten av de dryga 40 närvarande ombuden. Under kaffepausen fick man gå till olika bord och diskutera motionerna, det ökade engagemanget. Bra initiativ!

                                                                

Motionern handlade om:
1) Att lantbruket ska bli bättre på att informera alla grundskoleelver och erbjuda studiebesök för att öka kunskapen om från Jord till Bord
2) Studieresor och praktik för LRFs personal hos LRFs medlemmar
3) Ändra begreppet generationsskifte till företagsskifte
4) Förbättra företagarvillkoren i socialförsäkringarna
5) Att naturbruksskolorna engagerar sig i Ung Företagsamhet och erbjuder UF företag för eleverna

När jag åkte hem så kände jag en stor glädje för det engagemang som finns hos landsbygdens ungdomar i Skaraborg, det bådar gott inför framtiden och jag är övertygad om att många av de jag träffade i går kväll kommer återfinnas på ledande positioner i lantbrukets organisationer och i politiken om ett antal år.

LRF var modiga när man i slutet av 80-talet bestämde sig för att bilda LRF Ungdomen, ett beslut som tillhör ett av de klokaste LRF fattat. Mina egna år i LRF Ungdomen på 90-talet tillhör de mest inspirerande åren hitills i mitt liv.

/Leif

1 kommentarer

Anja Thorsson

11 Dec 2011 22:19

Oj, va roligt att läsa detta!

Kommentera

Publiceras ej