-Leif- Lyckad måndag i Jämtland

0kommentarer

20111114701 (MMS)

Lyckad måndag i Jämtland i den gemensamma kampen mot uranbrytning. Under dagen delade jag med mig av Skövde, Skara, Falköping och Tidaholms kommuners erfarenheter och arbete mot det kanadensiska prospekteringsbolaget Continenal Precious Minerals arbete för att få öppna urangruva i Västgötabergen. Samma företag vill göra det samma i Jämtland och längst har man kommit i Oviken i Bergs kommun där man också inom ramen för sitt undersökningstillstånd vill göra en större provbrytning av uran. Under ett lunchmöte träffade jag kommunalråd från Åre, Berg, Krokum och Östersunds kommuner där vi delade erfarenheter, det följdes av en tidningsintervju med Länstidningen. På eftermiddagen fick jag och Dan-Olov Westberg vice kommunstyrelseordförande i Berg ungefär en timma tillsammans med flera ledamöter i riksdagens miljö och jordbruksutskott som var på resa i Jämtland. Bland de frågor jag lyfte handlade om behovet av ändringar i minerallagen, bland annat genom att stärka kommunernas inflytande som remiss och överklagande instans i rollen som företrädare för det allmännas intresse. En annan fråga vi lyfte var möjligheten för kommunerna att använda det kommunala vetot tidigare i processen. Det var intresserade ledamöter som också ställde flera frågor till oss. Senare på kvällen deltog jag på ett möte som lockade ett femtiotal markägare och andra intresseradet till Ovikens bygdegård, där pratade jag tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Berg Socialdemokraten Karin Paulsson och kommunstyrelsens ordförande i Krokom Centerpartisten Maria Söderberg. Vi var överens om att samverkan mellan oss kommuner som är berörda av undersökningstillstånd för urangruvor behöver öka.
Kvällen avslutades sent vid köksbordet hos Pelle Åsling riksdagsledamot från Trångsviken, vi har arbetat tillsammans i omgångar med början på 80-talet i Centerpartiets Ungdomsförbund, det blev många goda minnen och diverse strategiprat inför framtiden. /Leif

Kommentera

Publiceras ej