-Leif- En måndag med hela den politiska agendan

0kommentarer

I morses så ringde klockan något tidigare än vanligt strax före 05.00 sedan blev det den vanliga lilla morgonturen med hunden innan jag åkte hemmifrån vid 07.00. Först på programmet stod en näringslivsfrukost som Skövde kommun hade bjudit in till. Ett stort antal företagare kom för att lyssna till och ställa frågor till bland annat mig och kommunstyrelsens ordförande. Jag informerade om arbetet med infrastrukturfrågorna och då framförallt Västra Stambanegruppen. En av många reflektioner som kom var att ledtiderna och planeringshorisonter på 30-40 år är orimliga när problemen är här och nu, jag kan bara hålla med. Dagens sätt att finansiera de stora och tunga infrastrukturinvesteringarna måste ändras oavsett vad finansministern heter eller vilket politiskt parti hon eller han kommer ifrån, sker inte det så kommer Sveriges infrastrukturmässigt att fortsätta att tappa mot omvärlden.

Efter frukostmötet och lite avstämningar med olika tjänstemän så var det dags för måndagsstaben, varje måndag förmiddag under en timma sitter vi två kommunalråd från majoriteten med stabens tjänstemän och går igenom aktuella frågor. Ett av de få tillfällena när vi alla är samlade på veckan.

11.40 så var det dags för en ny överläggning med regionens kollektivtrafiknämnd om stadsbusstrafikens utveckling i Skövde från 2013. Som jag skrivit om tidigare så har vi i Skövde ambitionen att fortsätta att utveckla stadsbusstrafiken i vår kommun, precis som vi gjort under de senaste fem åren, vilket brukar beskrivas som en framgångssaga i kollektivtrafiksverige. Nu har den politiska ledningen i Västra Götalandsregionen S,Mp och V lagt en budget som omöjliggör att leva upp till de högt satta målen. Vi kom tyvärr inte mycket längre med dagens möte än det förra, jag betvivlar inte ambitionen från regionens kollektivtrafiknämnd att utveckla trafiken. Däremot så måste regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson, S och regionala utvecklingsnämndens ordförande Birgitta Losman, Mp ta sitt ansvar och leva upp till de uttalade löften om en stark finansiell ägare som legat till grund när kommunerna överlät ägandet av kollektivtrafiken till regionen. Kommer inte regionen klara uppdraget att utveckla kollektivtrafiken så kommer en allvarlig förtroendekris uppstå mot regionen men framförallt mot den politiska ledningen.

Klockan 14 var det dags att möta företrädare för flera förvaltningar och politiska nämnder, vi diskuterade hur kan lokaler utnyttjas bättre och hur ska de kommande årens minskade elevunderlag i grund- och gymnasieskolan hanteras. Lokaleffektivitet är viktigt men kanske visar dagens möte att det viktigaste är ökad flexibilitet i hur lokaler används. Det mötet övergick till en genomgång av de olika arkitektförslagen till en ny Billingskola. När kommunfullmäktige i mars fattade beslutet att bygga en ny skola så beslutade kommunfullmäktige också att det ska vara en skola som ligger i framkant avseende miljö, pedagogik, energieffektivitet, flexibilitet osv. Jag ser med spänning framemot hur den nya skolan kommer bli när den ska stå färdig 2014 och jag tycker att kommunfullmäktige tog ett modigt, spännande och riktigt beslut när man tog beslutet i mars.

Mellan 16 och 17 så fick jag utrymme att hinna med dagens telefonlappar och de flesta av de inpratade telefonmeddelandena. Bland annat en avstämning med Bergsstaten kring det aktuella läget med provborrning efter uran i Billingen. Lokaltidningen som ville veta vad nytt som framkommit från dagens möte med kollektivtrafiknämnden. Eftersom mitt nästa möte inte startade förrän 18.20 så tänkte jag börja läsa in mer av möteshandlingarna till veckans kongress med Sveriges Kommuner och Landsting men insåg att min hjärna behövde syre och min kropp energi. Så det blev en kort promenad ut på stan och en sväng förbi Mac Donalds. Där satt också en av alla mina många och härliga medlemmar i Centerpartiet vi fick en trevlig pratstund och energin var på nytt påfylld, må hända inte av det bästa i magen men nöden har ingen lag.

18.20 träffade jag en fastighetsjurist som jag fått god kontakt med i arbetet mot uranbrytning i Västgötabergen, vi stämde av arbetsläget och vid 19 anlände inbjudna markägare som är berörda av provborrningar efter uran till ännu ett möte i stadshuset. För två veckor sedan skickade det Kanadensiska bolaget Continental Precious Minerals ut ett brev till berörda markägare att man skulle kontakta dem under vecka 43. Idag kan vi konstatera att alla markägare verkar ha fått brevet men endast ett mindre antal har kontaktats. Dessutom så har de som kontaktats fått telefonsamtal med önskan om möte med mycket kort varsel. Jag konstaterar att bolagets sätt att uppträda är mycket märkligt och inte direkt förtroendeingivande.

Strax efter 21 så lämnade jag stadshuset och väskan mer välpackad än vanligt med SKL handlingar och diverse arbete. Det går inte att säga annat än att kommunalrådsuppdraget är varierande och ingen dag är den andra lik :)

God natt
/Leif

Kommentera

Publiceras ej