-Leif- Torsdag = Frukostmöte, Försvarsfrågor, Rotaryföredrag, Stockholm

0kommentarer

I går kväll deltog jag på Svenskt Vattens middag med festligheter i Skövde kulturhus. Fantastiskt god mat, bra underhållning och 400 trevliga deltagare från hela Sverige. Jag vek av efter middagen innan dansen startade till vinnarna av 2010 års dansbandskamp "Elisa´s" intog scenen. Det var nödvändigt för att förbereda dagens övningar och packa väskan. På tåget har jag just pratat med personer som deltagit på konferensen, de var så nöjda med hela arrangemanget i Skövde, värdskapet och inte minst gårdagskvällen med god mat, underhållning och Elisa´s :)

Värdskapet är viktigt, i Skövde har vi en vana av att arrangera möten och evenemang av allehanda slag. Veckans stora konferens och årsmöte med Svenskt Vatten innebär nya goda ambassadörer för Skövde som förhoppningsvis kommer att komma tillbaka.

Morgonen inleddes med ett frukostmöte med Svenskt Näringsliv på Hotell Billingen om 2010 års företagsrankning. Som jag skrivit tidigare på bloggen så behöll Skövde tätpositionen i Skaraborg som den mest företagsvänliga kommunen och  plats 39 i riket. Företagsrankningen är lite som ett examensprov varje år, Skövde har nu under flera år legat bland topp 50 i landet och den visar att kommunens arbete som bygger på långsiktigt bra relationer med näringslivet och kontinuitet i arbetet ger resultat :)

På förmiddagen har jag uppdaterats kring försvarsfrågorna, dels angående rekryteringen av soldater som ser mycket bra ut och följer den beslutade planen samt det fortsatta arbetet inom försvarsmaktsrådet. (Försvarsmaktsrådet är ett samverkansorgan mellan Skaraborgs försvarskommuner och Försvarsmakten för att bland annat hantera omställningen till det nya försvaret). Under Almedalsveckan kommer Skövde kommun och Försvarsmaktsrådet att arrangera ett seminarium tisdagen den 5:e juli. Temat kommer handla om personalförsörjningen till försvarsmakten och kommunernas respektive försvarsmaktens roll i det nya försvaret. ÖB Sverker Göransson och jag själv är några av de som kommer medverka i panelen.

I dag till lunch var jag inbjuden av Skövde-Billingens Rotaryklubb för att hålla föredrag om uranprospektering i Västgötabergen, kommunernas inställning och minerlagstiftningen. En stor skara medlemmar hade mött upp och det kom upp många intressanta frågor.

Nu sitter jag på tåget till Stockholm för ett nytt möte i eftermiddag. I morgon håller SmåA föreningsstämma i Stockholm. Sedan 2002 har jag varit styrelseordförande för A-kassan med ca 120 000 småföretagare som medlemmar. Ett av de få uppdrag som jag valt att behålla även som kommunalråd. Jag tror att det är viktigt att som politiker inte tappa fotfästet och kontakten med verkligheten. Ordförandeskapet ger mig många och viktiga kontakter med småföretagare över hela Sverige och ger mycket stimulans som förhoppningsvis också gör mig till en bättre politiker.

Ha en fortsatt bra torsdag
/Leif

Kommentera

Publiceras ej