-Leif- Vatten, uran, utvecklingsfrågor på agendan idag.

0kommentarer

I maj kommer Svenskt Vatten att förlägga sitt årsmöte till Skövde. Förra året var jag på årsmötet i Norrköping och hälsade välkommen till Skövde. Detta är ett av alla stora arrangemang som kommer äga rum i vår kommun under 2011, ungefär 300-400 personer kommer under 3 dagar. Nu på morgonen ska jag gå igenom planeringen med ansvariga tjänstemän.

I eftermiddag/kväll har jag möte med grannkommunerna som berörs av provborrning efter uran och de olika nätverk och opinionsgrupper som bildats för att visa motståndet mot uranletning i Västgötabergen. Under de år som jag ansvarat för frågan märker jag hur framförallt yngre personer saknar kunskap kring vilka konsekvenserna skulle bli av uranbrytning. Samtidigt är det inte konstigt att det är så, de som är födda på 70-talet eller senare har inte historien med sig, de var inte med om kärnkraftdiskussionen, kampen mot uranbrytningen i Ranstad som ledde fram till det kommunala vetot och stopp av uranbrytning. Därför blir en viktig fråga i kväll hur folkbildning och opinionsarbete kan bidra till att öka kunskaperna hos den halva av befolkningen som inte har historien med sig i den nu pågående fighten mot ny uranbrytning.

Den stora delen av dagen ska jag ägna åt utvecklingsfrågor. Både hur Skövde ska växa och hur kommunens varumärke ska stärkas genom det ombildade turistbolaget. Spännande och roligt kan jag lova!

Ha en bra dag
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej