~Titti~ Grynkorv...

1kommentarer

Det blev sent igår, men det var det värt för det var riktigt trevligt :)

Jag, med flera hade arrangerat en föreläsningskväll som hade som rubrik

"Mat i allmänhet och grynkorv i synnerhet"

Föreläsning


Efteråt gick jag upp på scenen och tackade föreläsaren
som fick en blombukett med vackra höstfärger

Vackra höstblommor


När jag stod där uppe på scen så tog plötsligt en annan av arrangörerna mikrofonen och "kuppade" mig: Hon berättade att jag snart skulle stå brud och lyckönskade mig och Leif och gav oss varsin gåva - så sött!

Det här tyckte föreläsaren var roligt som sa:
- Jamen om jag nu står här med vackra blommor och en blivande brud vid min sida så kan jag väl få dra ett par roliga historier om det?
Och så gjorde han det och alla skrattade gott - vilken avslutning :)


Jaha sen kommer vi då till det som anknyter till det som Leif skrev om i sitt förra inlägg... Har jag gått och blivit Västgöte? Ja jag vet inte...? Beror på vad man lägger i den betydelsen antar jag? För Leifs del verkar som att jag har blivit det i och med att jag nu gått igenom invigningsritualen och ätit grynkorv - för första gången i mitt liv!

Föreläsningen hade ju som sagt grynkorven i fokus och efter föreläsningen bjöds hela punbliken på grynkorv med alla tillbehör:

Grynkorv med alla tillbehöv

Lokalt producerad grynkorv, äkta potatismos, stark senap och lingonsylt

Jag hade som sagt aldrig ätit grynkorv förut
och hoppades i mitt stilla sinne att jag skulle slippa undan det..
För ärligt talat: Hur aptitliga ser de ut egentligen??

Grynkorv i stora lass!

Lyckligtvis kan jag tala om att de smakar bra mycket bättre än vad de ser ut - helt okej faktiskt
- och DET ÄR GOTT BETYG om det kommer från en som egentligen inte äter korv över huvudtaget!

Grynkorv är den skaraborgska nationalrätten. Småländska som jag är bara måste jag ju kontra med den småländska nationalrätten: Isterband med dillstuvad potatis och lingonsylt
Smaken och ingredienserna påminner om grynkorven.

Smålands nationalrätt                   

Jag kan erkänna att jag inte är särskilt förtjust i Isterband heller, men någon gång per år äter jag det iaf.. Efterrätten däremot ääälskar jag: Småländsk ostkaka med grädde och sylt!




Avslutningsvis vill jag bara visa vilka fina bordsdekorationer som hade gjorts kvällen till ära

Vackra bordsdekorationer

Det här är ett perfekt sätt att ta tillvara på allt vackert med hösten :)

Höstdekoration               Dekorationer med höstlöv

Vackert eller hur?!

 

Nu ser jag fram emot kvällen då jag och Leif ska provsmaka menyn till bröllopsmiddagen 
Mums! ;)

~Titti

1 kommentarer

Anne-Lie

24 Sep 2010 16:09

Hellre västgöte än smålänning ivf om vi menar huvudrätten - när det gäller efterrätten skulle jag däremot inte ha några som helst problem;-))

Kommentera

Publiceras ej