-Leif- Säsongstart av Bonde söker fru!

0kommentarer

I kväll var det säsongspremiär för Bonde Söker Fru. Jag har precis spelat in det till Titti och mig att se senare. Det har med åren kommit att bli en av de få TV serier jag valt att följa varje år.

Mellan 1995-1999 var jag riksordförande för LRF Ungdomen i Sverige (Lantbrukarnas Riksförbunds ungdomsorganisation), vid flera tillfällen de åren uppmärksammade media problemen för killar och tjejer att hitta en livspartner och det hårda arbete som bondeyrket innebär. Detta har inte förändrat sig sedan jag lämnade ordförandeskapet för drygt tio år sedan.

Jag minns ett tillfälle när en S-riksdagsman ringde mig och var alldeles bedrövad efter att varit på besök hos två yngre manliga bönder som lite beklagande hade sagt att de hade inte tid att hitta kärleken. LRF Ungdomen har en jätteuppgift konstaterade han annars kommer landsbygden att dö ut.

Att vara bonde innebär hårt arbete och oftast alldeles för dåligt betalt, men också ett fritt och fantastiskt arbete nära djur och natur. Åren som aktiv bonde är något som jag tänker tillbaka positivt på även om det många gånger var tufft både arbetsmässigt och ekonomiskt.

Jag hoppas att årets bönder i Bonde Söker Fru ska bidra till att ge en positiv bild av lantbruket. Framförallt hoppas jag att de som jag ska hitta en underbar livspartner precis som jag. I kväll har jag haft min första mötesfria kväll på länge och ägnat den åt gräsklippning och vedkörning. Nu längtar jag efter att min fantastiska fru ska komma hem från sitt kvällsmöte, så vi kan ta lite te i soffan innan nattsömnen väntar:)

Ha en trevlig kväll
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej