-Leif- Möte med förpacknings- och tidninginsamlingen FTI

0kommentarer

Idag på förmiddagen har jag ännu ett möte med förpacknings och tidningsinsamlingen. När jag som kommunalråd klev in i diskussionerna för ungefär ett år sedan var positionerna totalt låsta mellan FTI och Skövde kommun. Sedan dess har arbetsklimatet blivit bättre men det återstår fortfarande mycket att göra.

Man har tillgodosett kommunens önskemål om bland annat ytterligare en tidningsinsamlingscontainer i centrum. Det har blivit något bättre underhåll och på vissa platser. MEN fortfarande är städningen mycket undermålig och tömningen fungerar inte tillfredsställande av insamlingscontainrarna. I söndags for jag förbi en av stationerna  och mötte totalfulla containrar, rejält med sopor utanför containrarna, frustrerade skövdebor som inte fick i vad de skulle lämna.

Detta är inte acceptabelt, för att människor ska ta sitt ansvar och ta papper, glas, metall, plast till ÅV-stationerna måste det vara lätt och enkelt och vara väl uppskyltat vad som hör hemma var. Jag tog en del bilder med mobilen om kaoset i söndags som jag tänker visa på dagens möte. Så hoppas jag på snabb skärpning!! Det ska vara lätt och roligt att vara miljövän, då måste bland annat ÅV-stationerna fungera.

Ha en bra dag / Leif

Kommentera

Publiceras ej