-Leif- Morgondagens bostäder för gårdagens ungdomar

0kommentarer

I går deltog jag tillsammans med ytterligare en politiker från Skövde i ett synnerligen intressant seminarie arrangerat av Sveriges kommuner och landsting fastighetsfond som jag själv sitter i. En dag om hur vi bör bygga och planera bostäder för den växande gruppen av äldre medborgare.
Jag har under mina år som kommunalråd engagerat mig i dessa frågor. 2007 initierade jag ett EU-projekt som Skövde och ytterligare några svenska kommuner och forskningsinstitut deltar i tillsammans med företrädare från flera andra europeiska länder.

Flera intressanta inledningar gjordes på seminariet i går.

Britt Östland
  framtidsspanare från Lund konstaterade att det inte är en fastighetsfråga utan en teknikfråga hur vi löser bostadsfrågan för framtidens äldre och att dagens 65 åringar kommer att leva en generation längre än sina far- och morföräldrar.  

Marianne Abrahamsson Lindköpings universitet, konstaterade att av var femte 40- och 50-talist kommer bli över 100 år. Hon betonade vikten av att bygga in social gemenskap i boendet.

Anders Sandberg VD i Lulebo AB. Han refererade till Luleå där man räknat på vad som händer med kommunens kostnader för äldreomsorgen om man inte gör något utan sitter stilla i båten. Under åren 2009 - 2020 beräknas kostnderna stiga med 153 miljoner, med en aktiv bostadsplanering och byggande av trygghetsbostäder och andra alternativa bostäder för äldre bedöms kostnaden stiga med 31 miljoner.

Jag själv är av den upopfattningen att det är viktigt att vi så lite som möjligt segregerar boendet, jag tror det är bäst om bostadsområden består av boende i alla åldrar. Lika viktigt som att jobba med boendefrågorna är att jobba med folkhälsofrågorna. Att erbjuda livskvalitet hela livet ska genomsyra den kommunala politiken.  

En del oroas för att den växande skaran äldre ska bli en tärande resurs, jag delar inte den uppfattningen utan är övertygad om att den växande skaran äldre snarare är en stor tillgång som vi ska ta tillvara betydligt bättre än vad som görs idag.

Ha en bra fredag
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej