-Leif- En fullspäckad politikervecka

1kommentarer

Idag har dagen fyllts av möten och kommunstyrelse nu i eftermiddag. Inför årsskiftet ska flera viktiga frågor falla på plats. Bland annat så ska den nya budgeten antas av kommunfullmäktige i november, kommunstyrelsen har idag äntligen beslutat om riktlinjer för konkurrensutsättning av kommunal verksamhet. Innan årsskiftet ska också moderbolaget för kommunens dotterbolag, Skövde Stadshus AB, sjösättas. Till detta kommer att flera av kommunens erfarna politiker lämnar vid årsskiftet och ersätts av nya energiska krafter.
Det är kul när det händer mycket och det gör det nu:)

Senare i kväll har jag möte med den lokala partiorganisationen och i morgon bitti deltar jag i ett frukostmöte om upphandling med ett stort antal lokala företagare som anmält sig. Därefter väntar planering av försvarsaktiviteter för att befästa Skövde som Sveriges Garnisonscentrum.

Efter lunch i morgon är jag en av invigningstalarna på en regional konferens i Borås under rubriken "Träbyggande i den hållbara staden". Konferensen vänder sig till byggföretag, samhällsplanerare, arkitekter, politiker med flera i Västra Sverige. Efter det har Centerpartiet nomineringsmöte i Göteborg för Västra Götalandsregionen.

På onsdag bär det iväg till Stockholm på morgonen för heldagsmöte med Centerpartiets eftervalsanalysgrupp, har inte vågat räkna alla bilagor och dokument som kom med kallelsen idag, det blir mycket läsande kommande nätter.

På torsdag har jag möte med överförmyndare i samverkan på förmiddagen och förhandlingsutskott (det är det politiska organet som hanterar personalpolitiken i Skövde kommun och bereder ärenden till kommunstyrelsen) på eftermiddagen.

På fredag inleder jag en mötesturne i Västra Götalandsregionen med start i Skövde kring ny organisation för kollektivtrafiken och ändrat huvudmannaskap för densamma. Idag är samtliga 49 kommuner och regionen gemensam ägare till Västtrafik, under några års tid har vi nu arbetat med att regionen ska bli ensam ägare från januari 2012. Det slutliga förslaget vi har arbetat fram ska kommande två veckorna  presenteras för kommunerna och det är viktiga möten, för att förändringen ska kunna genomföras krävs totalt konsensus hos samtliga ägare. På fredag kväll  ska Titti och jag deltaga på 10 årsjubileet för Gothia Science Park i Skövde och på lördag väntar en partijubileumsaktivitet i kommunen.

Känns så skönt att Titti och jag fick en helt underbar helg med mycket återhämtning i Dalarna, den första lediga helgen sen i somras.

Ha en härlig vecka
/ Leif

1 kommentarer

anne-lie

08 Nov 2010 22:01

Ser helt klart svettigt ut! Inte undra på att de där politikerna inte alltid sitter på sina kontorsstolar inte;-)) När det gäller västtrafik kan jag tänka mig att du möter en kollega till mig - han jobbar med frågan för fyrbodals kommunalförbund så...

Men fredagskvällen tycker jag ser mer ut som att förena nytta med nöje - då får ni ivf träffas;-))

Kommentera

Publiceras ej