-Leif- Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring!

0kommentarer

Nu väntar två dagar med möten i Stockholm. Som vanligt inför varje sommar är det mycket som skall avslutas, du känner säkert igen dig.

På nyheterna i morses meddelade Alliansen att man kommer fortsätta driva frågan om obligatorisk arbetslöshetsförsäkring under nästa mandatperiod. Klokt!

Jag förstår inte oppositionens argumentation, varför skall inte alla ha rätt att omfattas av en inkomstföräkring vid arbetslöshet när man har det vid sjukdom och föräldraledighet? Idag har A-kassarnas samorganisation (SO) årsmöte, jag kommer vara där som styrelseordförande i SmåA (Småföretagarnas Arbetslöshetskassa). Med all säkerhet kommer detta att bli en omdebatterad fråga. SmåA har som enda a-kassan tagit ställning för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Kan det vara de andra a-kassornas koppling till de fackliga organisationerna som gör att man är mot obligatorium?

Det finns mycket som gick fort när alliansregeringen tillträdde hösten 2006, inte minst när det gällde förändringar i a-kassan. Men det systemskifte som denna regeringen genomfört imponerar. Arbetslinjen att det skall löna sig att arbeta istället för att gå på bidrag med införandet av jobbskatteavdragets alla delar ( för övrigt ett gammalt centerförslag)  har gjort det mer lönsamt att arbeta och att gå från bidragsberoende till egenförsörjning. Därför blir man så beklämd när man hör Mona Sahlin och hennes vänsterkartell prata om att vrida klockan tillbaka.

Vad Sverige behöver är fler som ges möjlighet till arbete inte mer bidrag, med fler arbetade timmar bygger vi en bättre skola, äldreomsorg och välfärd i vårt land!

Titti var uppe tidigt och körde mig till tåget och sen åkte hon till gymmet, det är ingen tvekan om att på träningssidan kommer jag aldrig någonsin att komma i kapp. Fast å andra sidan kommer jag heller aldrig försöka ta någon klassiker, utan nöjer mig att vara en påhejande fästman ;)
Ha en bra dag / Leif

Kommentera

Publiceras ej