~Titti~ Varför finns dessa hemska djur??

3kommentarer

God morgon!

Jaha så kommer här lite funderingar en onsdag morgon... Varför finns fästingar? Vem har nytta av dem? Vem är dess predator? Finns det över huvud taget något djur som äter fästingar? Jag tycker de verkar helt onödiga på vår jord??! :O


                   

Vaför funderar jag över detta då kanske ni undrar? Ja jag har funderat såhär tidigare, men det kom fram igen igår. Då var jag hos läkaren som konstaterade att jag hade fått "ett typiskt fästingbett". Borelia ska man såklart ha respekt för och nu behandlas jag med antibiotika. Inte är det så konstigt att jag kommer i kontakt med fästingarna kanske? Jag är ute och springer i högt gräs och tar (nästan) varje chans jag kan att bada i sjöar, hav och kanske till och med en och annan å... Men ändå? Varför FINNS fästingar?? Naturen är så smart, och evolutionen är ju genial - är det här den felande länken?

Och när vi ändå håller på! Här kommer ännu ett djur som förbryllar mig: Maneten! Vaför finns det MANETER?? :question:

              

Jag ser inget gott i dessa encelliga djur (de är väl encelliga? Om jag kommer ihåg mina biologilektioner i åk 3 rätt...?) Är det någon som äter dem? Äter DE några djur som vi annars skulle ha lidit av?

De är slemmiga och de kan brännas (och det gör ont!)! Näe får jag betämma (vilket jag inte får i detta sammanhang) så skulle fästingar och maneter evolutioneras bort! :mad: Så tycker jag!! Vad tycker DU??


Ha en trevlig onsdag!
~Titti

3 kommentarer

Bo

28 Jul 2010 20:15

Rådjur är fulla av fästingar, men det har Ni väl inga i Er närhet ;-)

Helena

29 Jul 2010 07:57

Fästingar är de absolut värsta vidrigaste djuren som finns.Det värsta är att nu börjar vi ha dem ända här uppe,mycket pga rådjuren!!!!!Usch och fy

Malin

28 Jun 2011 17:17

Häller med!! Avskyr fästingar :(

Kommentera

Publiceras ej