-Leif- Pittoresk bild förutsätter bonden!

4kommentarer

Levande landsbygd och öppna landskap är ingen självklarhet, det pågår en förbuskning av hag och betesmarker och den går fort. Det blir allt längre mellan de betande djuren när vi färdas efter vägarna genom vårt avlånga land. Det är en utveckling som är orsakad av försämrad lönsamhet i livsmedelsproduktionen och det är en sotdöd som pågått sedan 90-talets början.

Det är det öppna landskapet, de röda stugorna, den vackra och varierande naturen som marknadsför Sverige för att få turister till vårt land. Men denna pittorerska bild förutsätter lönsamhet i livsmedelsproduktionen och aktiva bönder som har konsumenter som är beredda att betala för maten som produceras i vårt land.  

Det är dags att fler beslutsfattare på alla nivåer ser sambanden mellan livsmedelsproduktion och öppna landskap. Beslutsfattare som ger svenska bönder möjlighet att konkurrera på lika villkor med andra länders bönder. Jag är inte nöjd med vad regeringen åstadkommit under mandatperioden, Centerpartiet har fått igenom viktiga förbättringar, till exempel den slopade handelsgödselskatten och minskat regelkrångel. Men det behövs mer! 

Regeringsalternativet, den rödgröna oppositionen skulle dessutom göra det ännu svårare att vara bonde i Sverige om de vinner valet, det var ju ett av beskeden Mona Sahlin gav i Almedalen förra veckan.

Viktigast är dock vad väljer du när du står och väljer varor i affären? svensk eller dansk mjölk? svenskt eller brasilianskt kött till gríllen? Ditt val kommer påverka hur vårt landskap ser ut när vi färdas genom vårt vackra avlånga land.

Ha en bra dag
/ Leif
   

4 kommentarer

Anna

14 Jul 2010 09:07

Jag undrar hur mycket denna fråga kan ens kan påverkas av valet? med tanke på hur mycket pengar eu har lagt in i jordbrukspolitiken.



Vad som är viktigast när man väljer varor är en bra fråga! Valen brottas man med varje gång man går och handlar, klimatsmart,krav, ekologiskt, pris, smak, näringsinnehåll osv. Man skulle kunna stå på Ica i timmar för att vara säker på att man väljer rätt.. Det är bra att konsumenten har makt, men blir det för mycket att ta hänsyn till det är risken att man bara lägger ner och handlar på gammal vana.

Anonym

14 Jul 2010 09:21

För mig är det inget problem, jag köper lokalt, regionalt och svenskt. Jag har ett matföretag som även har samma ståndpunkt, varför kan man fråga sig. Jo, därför att jag då stöttar jordbruket, näringslivet och skapar arbete, sist men inte minst jag tänker på miljön./ marie-Anne Björn

Stig Falk

14 Jul 2010 19:01

För mig är det en självklarhet att alltid köpa svenskt kött.Det som irriterar mig är att aldrig veta var köttet,fågelköttet samt fisken kommer ifrån

när jag köper min lunchrätt.Det måste gå att lösa även detta,det är djupt orättvist mot handeln där man kräver detta.

Stig Falk fd.ICA Maxi/Kvantum handlare

Anna

14 Jul 2010 22:28

oj vad härligt att det går att få, både svensk sill (som inte är packat i Kina) och Omgega 3 (vars fisk inte kommer från Afrikas kuster), från svenskt jordbruk. Eller det kanske inte ingår i er kosthållning? bara kött som är värsta boven för klimatet

Kommentera

Publiceras ej