-Leif- Ja till Billingen=Nej till uranbrytning

0kommentarer

Idag har jag arbetat hela dagen med att göra iordning informationsbrev till markägare som fått arbetsplaner för  provborning efter uran hemsända till sig. Telefonen har i princip ringt oavbrutet med undrande och oroliga markägare i andra ändan. Det har också varit många mediakontakter.

Många av de nu berörda markägarna jag pratat med har inte haft koll på att de invändningar de har måste vara det Kanadensiska bolaget i Toronto tillhanda inom 3 veckor från att man mottagit arbetsplanen. Jul- och Nyårshelgerna gör det hela än mer komplicerat då Posten meddelat att man behöver skicka invändningarna innan nyår för att man ska garantera att de hinner fram i tid. På Skövde kommuns hemsida www.skovde.se finns aktuell information.

Det Kanadensiska bolaget Continental Mineral Precious Inc har uppenbarligen valt tidpunkten med omsorg, för att få så få invändningar som möjligt, det är under all kritik, särskilt när bolaget själva vill ge sken av att vara ett seriöst bolag.

Jag kan inte tänka mig att Billingen och Västgötabergen skulle förvandlas till ett enda stort dagbrott för uranbrytning. Bergen har en unik natur med höga miljö- och kulturvärden. Flera naturreservat, Natura 2000 områden och nyckelbiotoper av allehanda slag. Den storslagna naturen och det vackra kulturlandskapet har skapats av arbetande småbönder sedan århundranden tillbaka och det har skapat en rikedom som jag vill att kommande generationer ska få glädje av också i framtiden. 

Kampen går vidare mot uranbrytning!
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej