~Titti~ Flyger havren...?

2kommentarer

Hej!

Häromkvällen var vi ute och gick, då lärde Leif mig om "Flyghavre". Vet du vad det är? Det är ett ogräs som ser precis ut som vanlig havre (nästan iaf), men om de släpper sina havrekorn så finns risken att den förökar sig i väldigt takt och tar över i åkern = skörden förstörs :(

Man upptäcker dem lättast i motljus så tidigt på morgonen eller sent på kvällen ska man ställa sig och titta ut över fältet för att se om det sticker upp några plantor...

               Leif letar efter flyghavre

Det visade sig att Leif verkligen hade ögon för att hitta dem. Jag hade inte lika lätt för att se dem...

               Leif har tagit upp en planta flyghavre


Jag menar de är ju inte precis en stor planta man letar efter - i ett helt fält av vete....

               Flyghavre

Såhär ser flyghavren ut... Inte så stor planta att upptäcka mitt i ett fält. Och ÄNNU svårare i ett fält bland vanlig havre!!

               Flyghavre och vanlig havre

Inte så lätt att se skillnaden på dem (flyghavre till vänster och vanlig havre till höger) Skulle du kunna se skillnaden och upptäcka dem mitt i ett fält tror du?



Ja ja nu får det vara nog med biologilektioner! Hela anledningen till att jag kom att tänka på att blogga om detta var för att vi pratade om flyghavre och mitt systerbarn hörde vad vi sa varpå hon frågade:
- Vaddå? Kan havre flyga??

Hihi barn är söta! :)

~Titti



2 kommentarer

Jennie

03 Aug 2010 15:53

Det hade jag aldrig hört talas om innan!



Vi är just nu på en ö på väg mot Luleå. Piteå-Rönnskär heter den och är hur mysig som helst. Har tagit en promenad på ön, läst lite bok och sovit i solen. Vi tar dagen och stunden som den kommer. Åker ev. vidare mot Luleå ikväll, kan vara mysigt med en kvällstur när man kan tända lanternorna. Kram

Anne-Lie

03 Aug 2010 16:02

Härlig kommentar - jag tänkte bara så här:

flyghavren kan inte flyga men vi säger inget till den för då kanske den blir lessen;-))

Kommentera

Publiceras ej